Ett tjugotal färgfackhandlare med en gemensam omsättning på cirka 850 miljoner kronor har gått samman under namnet Vyta.
Bas-sortimentet består av färg, tapet, golv och tillbehör, samt tjänster som inrednings- och hantverkshjälp. Detta kommer lokalt kunna kompletteras med fler fackhandelstypiska varugrupper så som kakel, badinteriör och kök.
– Vi ser det som fullt realistiskt att inom tolv månader ha rekryterat ytterligare 20-30 butiker över hela landet, säger Linda Sandberg, marknadschef på Vyta. Vårt kedjekoncept bygger på det starka lokala entreprenörsskapet – inte på likriktning.
Typiskt för färgfackhandeln är att produkter säljs med hög grad av fackmannamässighet; kunskap, rådgivning och högkvalitativa produkter.
Genom att erbjuda hjälp hela vägen från idé till färdigt resultat, är Vytas ambition att manifestera sin starka lokala förankring och ses som hjälten på orten.
Vyta-butikerna skyltar om med start i januari 2024. Då lanseras också varumärket bredare.
– Vi ser fram mot att välkomna våra kunder och hjälpa dem förverkliga sina idéer för trivsamma och hållbara miljöer , säger Bertil Janmark, vd på Vyta. Vi har jobbat hårt och målmedvetet under 2023 för att samla de bästa lokala aktörerna i landet under ett och samma tak. Och nu äntligen blir det verklighet.
Varumärkesbyrån Paradigm har varit partner i utformningen av varumärke och identiet. Den digitala plattformen byggs av Consid.