Att beskriva egenskaperna i produkterna i byggmaterialhandeln kan ge både merförsäljning och en effektivare hantering. Nu finns dessutom Etim – ett enhetligt internationellt system klassificering av produkter – som stod i fokus när årets Finfodag arrangerades.
En bred uppslutning av leverantörer, återförsäljare och branschorganisationer hade mött upp på Berns när 2018 års Finfodag gick av stapeln.
Logiq Sweden som äger Finfo – det samordnande navet mellan leverantörer och mottagare i byggbranschen – har under flera år samlat branschen och dessutom delat ut priset Årets Finfo-leverantör som 2018 gick till Finja Betong.
Etim
I år var temat Etim som är ett internationellt klassificeringssystem för produktegenskaper. Etim-modellen gör det möjligt att koppla egenskaper till varje produkt på ett systematisk och enhetligt sätt. Den informationen möjliggör sökningar och jämförélser av produkter på andra sätt än man kan i dag.
Etims internationella organsation med säte i Holland hade sin representant Arnold Kampstra på plats på Berns för att berätta om systemet. Han lyfte fram fördelarna med enhetlig information, som till exempel att undvika dubbelinmatning av information, bli effektivare, förbättra logistiken och att alltid vara up to date genom att ständigt uppdatera informationen.
Nästa talare var Hans Olsson på Solar Sverige som gått in för att använda sig av Etim i sin klassning av produkter inom vvs och el. De håller på att klassificera 800 000 tekniskt komplicerade produkter vilket Hans Olsson beskriver som en utmaning.
Solar förenklade arbetet genom att koncentrera sig på de fem viktigaste egenskaperna för varje produkt. När detta väl är gjort i ett av land översätts det med automatik till andra språk. Och så uppdateras det när produkterna förändras.
Låg kunskapsnivå
Hans OIsson gav dock en känga till återförsäljarna som han menar håller en relativt låg kunskapsnivå när det gäller att ta emot informatinen och använda den, främst inom vvs.
Ulrik Lilius på C4 Contexture som arbetar med att ”förenkla, strukturera och höja kvaliteten i komplexa informationsstrukturer” inpräntade behovet av att så snabbt som möjligt ta till sig klassningen av produkter. Han tycker att det borde vara mer fart på producenterna.
– Man kan ställa sig frågan varför en återförsäljarna ska lägga kraft på att skaffa information som ni producenter kan ge dem för att sälja era grejer.
C4 Contexture har många retailkedjor som kunder och sa att det finns aktörer som vägrar exponera produkter på hemsidan där det saknas relevant information.
På eftermiddagen ändrade konferensen inriktning från teknisk betoning till mer inspirerande innehåll. Joakim Kaminsky som är arkitekt och certifierad passivhusbyggare talade om hållbarhet, förra årets Finfo-leverantör Aerfast berättade om sina erfarenheter, David Ståhlberg som bland annat suttit i ledningen för Google i Sverige tog upp digitaliseringen och en representant från Byggvarulistan pratade om BuildFlow.