Byggmax tappar mot förra året och redovisar ett resultat efter skatt på -58,2 miljoner kronor för det första kvartalet 2016. Nettoomsättningen steg dock från 570 till 738 miljoner kronor. Byggmax totala försäljning ökade med 30 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och tillväxten i jämförbara butiker var 5,3 procent.
Proforma ökade försäljningen med 11 procent. Den svagaste månaden under kvartalet var mars, skriver bolaget i rapporten. Försäljningen via e-handel ökade med 45,0 procent och försäljningen i butiker som har konverterats till 2.0 bidrog positivt.
”Försäljningsutvecklingen är bra i alla länder, med den starkaste försäljningsökningen för jämförbara butiker i Sverige”, skriver bolaget.
Omkostnaderna ökade under kvartalet, främst som en följd av att antalet butiker har ökat under året och de satsningar som Byggmax gör inom näthandel och försäljning av tjänster. Omkostnaderna ökade även som en följd av förvärven av Buildor och Skånska Byggvaror.
Vad gäller framtidsutsikter ser Byggmax en positiv marknadsutveckling i Sverige och säger att marknaden är starkare än på länge. I Norge och Finland är marknaderna svagt växande.
Byggmax nya finansiella mål är att nettoomsättningen ska öka med 15 procent per år över tid, inklusive förvärv och ebitda-marginalen ska vara minst 9 procent.