Bygghandelskedjan Hornbach växer mer än branschgenomsnittet. Ändå blir det ännu en gång röda siffror.
Hornbach överträffade Bygg-och järnhandelns index förra året. Det visar företagets årsredovisning som sträcker sig fram till februari i år och som nu blivit offentlig, skriver Dagens Industri. Kedjans försäljning i de fem varuhusen ökade med 9,4 procent till 1,4 miljarder kronor.
Men det hjälpte inte. Resultatet för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 blev minus 49 miljoner kronor, bara något bättre än året dessförinnan. Förlusterna gröpte ur det egna kapitalet och för att återställa det tvingades ägaren, börsnoterade Hornbach Baumarkt, förra sommaren skicka över 91,8 Mkr i aktieägartillskott, konstaterar DI.
De röda siffrorna för 2015 förändrar dock ingenting i Hornbachs strategi.
”De kommande åren kommer vi att fokusera på fortsatt expansion i Sverige”, står det i årsredovisningen, en formulering som upprepats i varje årsredovisning de senaste tolv åren.
Men expansionen går långsamt och i år blir det inget nytt varuhus i Sverige, enligt moderbolagets senaste kvartalsrapport som DI läst..