E-handeln med byggvaror växte med 7 procent under årets andra kvartal, det visar E-barometern från Postnord och Svensk Digital Handel. Den visar också att 70 procent av svenskarna har e-handlat bara i juni, och av dessa har nästan hälften handlat via sin mobiltelefon.
Den totala tillväxten i e-handeln landade på 13 procent under det andra kvartalet, vilket är lägre än tidigare, men det anges att det är naturligt att den procentuella tillväxten avtar successivt i takt med att sektorn mognar.
Bland de enskilda produktkategorierna hade dagligvarubranschen en tillväxt på 24 procent, kategorierna sport och fritid respektive hemelektronik ökade vardera med 16 procent, bygghandeln hade en tillväxt på 7 procent, barnartiklar och leksaker 5 procent medan böcker och media hade en nolltillväxt.
Att 70 procent svenskar e-handlat bara i juni, uppges vara ”en mäktig milstolpe”. Under samma period i fjor låg andelen svenskar som handlar via sin mobil på 42 procent, och under 2017 på 37 procent. De tre senaste åren har siffran ökat med 20 procent.
Enligt E-barometern har andelen konsumenter som tycker att det är viktigt med fria returer sjunkit från 86 procent till 79 procent sedan samma period 2018. Och antal returer per konsument har inte ökat. De ligger på i genomsnitt 0,25 per e-handlande svensk.