Fria bygghandlare och familjeägda företag blir allt färre. Under 2021 tappade Woody Bygghandel sju delägare och ytterligare en delägare köptes av en konkurrent i början av 2022. Klart att det påverkar Woody-kedjan, men det är ingen kris framhåller Peter Sjödahl, vd för Woody Bygghandel.
– Det är vår utmaning som frivilligkedja, men det kan vi hantera. Vi har ett väldigt stort antal delägare som är långsiktigt committade i att inte sälja sina bolag, de säger att de trivs bra i Woody-kedjan. Vi ser också att vår Woody-plattform ger bra lönsamhet till våra delägare.
Han betonar att de är medvetna om att en del av delägarna har sålt sina verksamheter, och de frågorna är adresserade till styrelsen som jobbar med att hantera det på olika sätt.
Hög tillväxt
Han vill dock framhålla att Woody som frivilligkedja fortfarande är en stor aktör som har en betydande inköpsvolym, och under 2021 lyckades Woody se till att delägarna hade väldigt bra tillgång till material.
– Det var ett fantastiskt år. Marknaden gick väldigt bra. Vi hade en tillväxt på 17 procent inom Woody-kedjan och omsättningen landade på strax över 6 miljarder kronor. Det är vi väldigt glada och stolta över.
Fortsatt goda utsikter
Peter Sjödahl spår att även 2022 kommer att bli ett bra år. Han ser ett år med fortsatta husrenoveringar och en stark husproduktion samt ett attraktivt ränteläge. Men med materialtillgången finns det fortfarande utmaningar, som har flyttat sig till en del från virke till andra produkter.
– Vi får jobba mycket aktivt med vårt inköp och se till att vi får tag i det material vi behöver och se till att vi håller i vår prisbild. En bra tillgänglighet på byggvaror var en stor framgångsfaktor för oss 2021.
Han betonar också att Woodys kunder är väldigt nöjda med kedjan,
– I kundledet ser vi att det är populärt och åtråvärt att handla av de fria handlarna, så vi ser framtiden an med tillförsikt.
Per Gidlund