Framtidstron ökar hos små och medelstora företag. Men det är en blygsam ökning och den sker från historiskt låga nivåer. Det visar vårens Affärsbarometer från Visma Advantage.
Av företagen i Vismas Affärsbarometer tror 34 procent att försäljningen kommer att öka under de kommande sex månaderna, motsvarande siffra vid höstens undersökning var 28 procent. Drygt 33 procent ser en oförändrad försäljning som det troligaste alternativet och knappt 31 procent spår en minskning. I den förra undersökningen trodde 36 procent av företagen att försäljningen skulle minska.
Sett ur ett branschperspektiv ger undersökningen en splittrad bild, där företagen gör olika bedömningar av försäljningsutsikterna under de närmaste sex månaderna. Och det är just branschtillhörighet som ofta är avgörande för en växande eller minskande framtidstro.
IT och Telecom – 53 procent – samt Hotell och restaurang – 42 procent – är branscher där flest företag är positiva, trots att det även här handlar om en minskning jämfört med höstens undersökning. Mest negativa är företag verksamma inom bygg samt transport och åkeri, där 52 procent respektive 43 procent tror att försäljningen kommer att minska.
– Det ekonomiska läget, med hög inflation, stigande räntor och ökade kostnader, stressar och pressar många små och medelstora företag. Samtidigt är det tillfredsställande att se hur många företag fokuserat på att sänka sina kostnader och gjort anpassningar till det nya läget. Det kommer att gynna dem när konjunkturen åter vänder uppåt, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.