Branschen för arbetskläder har generellt varit rätt traditionell när det gäller försäljning och marknadsföring. Fristads var den första aktören som lanserade öppen e-handel för arbetskläder i Sverige. Nu satsar företaget på att växa i fler länder genom smarta e-handelslösningar.
– Vår e-handel har varit en viktig del i hur vi ökat både försäljning och kundupplevelse under de senaste åren och nu satsar vi på att dra nytta av lärdomarna på alla marknader, säger Sofia Wackling, Global Marketing Manager på Fristads.
Fristads satsar nu på att utveckla e-handeln på flera marknader i Europa. Det finns numera en större öppenhet inför att köpa arbetskläder på nätet, menar företaget.
– Våra digitala satsningar gör det också möjligt för oss att nå ut till nya typer av kunder som tidigare inte sett fördelarna med att handla arbetskläder online och som nu uppskattar att få tillgång till hela sortimentet och snabba leveranser, säger Sofia Wackling vidare.
De olika digitala kanalerna, från slutkundshoppar för återförsäljarpartners till direktförsäljning mot slutkonsumenter, har gjort att Fristads fått in allt fler insikter från dem som bär arbetskläderna. Fristads kan exempelvis se vad som går hem hos olika kundtyper vilket hjälper produktutvecklingen.
Fristads arbetar också med att utveckla digitala tjänster som hjälper kunderna i vardagen. Ett sådant exempel är Green Calculator som hjälper företag att räkna ut vilka miljöbesparingar de kan göra genom att köpa miljödeklarerade plagg istället för konventionellt tillverkade plagg.
Fristads öppnade sin första webbshop i Sverige 2018 och Finland följde efter våren 2021, därefter Danmark hösten 2021. Den tyska shoppen, som öppnade sina digitala dörrar 2022, är det senaste tillskotten till Fristads e-handelsförsäljning.