Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Nyheter

    GDS blir SDS

    2015-06-12
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Gör Det Själv är inte vad det en gång var. Dagens kreativa konsument uttrycker sin skapande förmåga genom att förändra och förbättra sitt hem. Gör Det Själv blir Skapa Det Själv.
    Det är dags att omvärdera betydelsen av Gör Det Själv. Begreppet är för trångt för dagens uppkopplade kreativa konsument. Konstaterandet kommer som resultat av en konsumentundersökning som den engelska kedjan Homebase genomförde i början av 2015.

     

    Undersökningen kom fram till att över hälften av de tillfrågade anser att GDS numera innebär att skapa ett intryck eller en speciell stil i sitt hem utan experthjälp. I genomsnitt ägnade konsumenterna 29 dagar till att leta efter idéer och fundera på hur de kan genomföras innan de satt igång sina projekt.

    TV och sociala medier inspirationskälla

    Utvecklingen mot att “skapa” från att enbart “göra” har skett i takt med att de omåttligt populära hemförbättringsserierna på TV ökat i antal sedan slutet av 1990-talet. GDS-TV har blivit ett av de mest framgångsrika Tv-formaten någonsin. Inspirerande programledare visar hur man med enkla medel kan förändra sin vardag samtidigt som man kan frigöra sin kreativitet och engagera familjen. Här får tittaren lära sig att sätta kakel, riva väggar, tapetsera och måla, skapa möbler av skrot, mm, mm.

    En annan starkt bidragande orsak är de sociala mediernas genomslag. Genom t ex Facebook och Youtube förmedlar både vänner och främlingar inspiration och idéer som kan förverkligas i det egna hemmet. Konsumenterna blir modigare och sätter i gång med projekt som de tidigare tvekat inför och när de är klara inspirerar de till nya tag.

    Kvinnan bakom allt

    Den engelska undersökningen visar att det fortfarande finns skillnader i hantverkskunskaper mellan könen. Det är dubbelt så många kvinnor som män som säger att de förändrar hemmet för att uttrycka sin kreativitet, men 37 procent överlåter det praktiska genomförandet till sina manliga partners. Och männen hjälper gärna till. Dubbelt så många män som kvinnor anser att de har tillräckliga kunskaper för att klara av hemför bättringsjobben.

    Undersökningen vi refererar till är visserligen genomförd i Storbritannien, men det finns ingen orsak att tro att situationen är så mycket annorlunda i Sverige. GDS har förändrats från att från början vara jobb man måste göra själv på grund av bristande ekonomiska resurser till SDS skapande arbete i hem och trädgård.

    Handelns roll har förändrats i samma grad. I dag räcker det inte med att enbart tillhandahålla material och verktyg. Den fackhandel som lyckas med att vara en kreativ inspirationskälla för familjen och erbjuda kunderna ett multikanalalternativ med någon form av kontaktmöjlighet dygnet runt, har störst möjlighet att hävda sig i kampen om kunderna.

    (Visited 24 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggK-rauta tar upp kampen på proffsmarknaden
    Nästa inlägg Lindabs nya distributionscenter täcker norra Europa

    Relaterade artiklar

    Blåkläder lanserar lagningstjänst direkt i butik

    Nyheter 2025-05-21

    Kristian Berge Sjöholm blir ny kommunikationschef på Saint-Gobain

    På nya poster 2025-05-19

    Höganäs Kakel satsar digitalt – rullar ut interaktiv display i butikerna

    Nyheter 2025-05-19

    Tunna beskrivningar i målningsupphandlingar är en dålig affär för byggherren

    Krönika 2025-05-16

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.