Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Gamla varumärket Grolls försvinner när ägarkoncernen Alligo renodlar. Foto Grolls
    Gamla varumärket Grolls försvinner när ägarkoncernen Alligo renodlar. Foto Grolls
    Företagande och Ekonomi

    Grolls-butikerna blir Swedol

    2023-10-24
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Alligo renodlar sina varumärken i Norden. Det innebär att Grolls-butikerna byter namn till Swedol i Sverige och till Tools i Finland. I Norge samlas Univern-butikerna under det gemensamma namnet Tools.


    – Sedan Swedol, Tools, Grolls och Univern 2020 blev en gemensam koncern har vi arbetat med att skapa en gemensam plattform för samtliga konceptvarumärken, säger Håkan Wanselius, chef Sortiment och Inköp på Alligo i ett pressmeddelande.

    Idag är Alligo ett integrerat bolag med gemensamma inköpsprocesser, gemensam logistik och ett gemensamt produktsortiment. Att renodla våra varumärken kommer underlätta försäljningen.

    – För kunden kommer namnbytet inte att göra någon skillnad. Kunden handlar precis som tidigare, hittar oss på samma ställen och har kontakt med samma säljare, tillägger Håkan Wanselius.

    Förändringen har påbörjats och kommer avslutas under 2024. Totalt omfattas 49 butiker. I Sverige blir Swedol en butikskedja med 90 butiker, Tools får 57 butiker i Norge och 40 i Finland.

    Alligo säljer arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter. Koncernen omsätter cirka 9,5 miljarder kronor per år och har omkring 2 500 anställda.

    – Det vi kallar konceptvarumärke kanske andra kallar kedjevarumärke, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef. Alligo heter det börsnoterade moderbolaget och det ser aldrig en kund, varken i butikerna eller i e-handeln.

    – Vi köpte Grolls 2026 och har sedan dess jobbat med planen att hantera våra olika varumärken, fortsätter Clein Ullenvik. Grolls blir nu Swedol med tillägget arbetskläder och skydd. Vi har arbetat med det så läge så alla kunder vet att Grolls är lika med Swedol. Och Grolls har redan flyttat in i så många Swedol-butiker att de inte kommer märka om en skylt försvinner. Sortimentet är kvar.

    Det är är svårt att hålla liv i många varumärken och vår avsikt är att ha ett i varje land, fortsätter Clein Ullenvik. Men det gäller bara butiksvarumärkena.

    – Björnkläder, där är vi inne på kläder, är ett riktigt varumärke. Det är Nordens äldsta varumärke för arbetskläder och blir självklart kvar.

    (Visited 320 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggStrukturaffär inom byggställningar
    Nästa inlägg Lycke färg lanserar ny färgkarta

    Relaterade artiklar

    Kiilax inspektionsluckor gör jobbet snyggt, smart och enkelt

    Artiklar 2025-06-12

    Myggmedel för byggproffs – ny satsning från XL-Bygg

    Nyheter 2025-06-11

    Assa Abloy lanserar trådlöst dörrhandtag med ny design i svart

    Nyheter 2025-06-10

    Fyra nya motorsågar från Husqvarna – mer kraft och hållbarhet

    Nyheter 2025-06-09

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.