Det går bra för beslagsspecialisten Habo Gruppen. Varumärket är starkt och företaget vinner mark, framhåller Anders Löfvenhamn, Head of Supply Chain, som ansvarar för hela flödet från idé, utveckling och design till att produkterna når butikerna.
– Vi har en hög utvecklingstakt vad gäller nyheter och designmässigt har vi ett formspråk som skiljer oss från mängden.
Habos produktutveckling har tidigare inte varit så trendkänslig; produkterna säljs inte via design- och inredningsbutiker utan i järn- och byggvaruhandeln. Men en ökad kunskap om design och e-handeln ställer nya krav och öppnar nya möjligheter.
Design säljer
Under ett par års tid har köpmönstret förändrats om man jämför proffsbutiker och butiker som riktar sig mot konsumenter, vilka är betydligt mer designmedvetna idag.
– Skillnaden är enorm. Prispressen gör att proffsen väljer ett enklare alternativ till byggprojekten. När konsumenten har flyttat in och bott där ett tag och ska renovera så köper man själv, och då väljer man det som går i linje med inredningen i övrigt, säger Anders Löfvenhamn.
E-handeln växer
Näthandeln gör att kunder som normalt handlar i design- och inredningsbutiker även hittar till Habos sortiment.
– E-handeln gör att vårt sortiment blir tillgängligt på ett annat sätt. De som besöker e-handeln är även kunder som normalt inte skulle gå in ett byggvaruhus. Det blir en helt ny arena, en helt ny marknad.
I dagsläget har dock Habo inga tankar på att öppna en egen e-handel utan företaget erbjuder istället sina kunder att länka sina e-handelslösningar direkt till Habos hemsida..
– Vi vill vara där våra kunder finns, hos de svenska bygghandelskedjorna, och vi vill ha hela vårt sortiment på deras hemsidor.
Naturnära färger
För att möta behoven hos de stilmedvetna konsumenterna, samarbetar Habo med etablerade industridesigners som Thomas Sandell och Monica Förster för att ta fram både enstaka produkter och serier, exempelvis dörrhandtag som går ihop med knopp- och kökshandtag. Det handlar om både formspråk, ytbehandling och färger, som på senare tid har dominerats av mattsvart. Men nu är nya färger är på väg att bli trendiga.
– Vi jobbar mycket med rum och miljö och för innemiljöer är det mycket naturnära färgtrender just nu, exempelvis gröna, beiga, blåa och jordiga toner. Under 2021 tror vi att det kommer det in lite mer mer kulörer i hemmet på allvar, säger Anders Löfvenhamn.
Till de nya skjutdörrsbeslagen har kunden fem dörrmodeller att välja mellan, tre massiva trädörrar i obehandlad furu och två glasdörrar med svarta alumiumprofiler.
Habos välkända hatt- och skohylla Elegant har nu uppdaterats och erbjuds numera i färgkombinationen svart/svart och svart/ek. Kroklisten Elegant är komplement till hatthyllan i hallen eller till handdukarna i badrummet eller köket.
Habo har marknadsfört sin ytterdörrsats Säkra i ett par år. Nu presenteras Säkra även i rostfritt utförande med handtaget Atlanta utrustat med dubbelverkande returfjänder.
Per Gidlund