Färgbranschen står inför stora förändringar när både skärpt miljölagstiftning och höga krav från konsumenterna formar framtiden. Med nya EU-regler om kemikalier och hållbarhet måste färgtillverkare anpassa sina produkter – men samtidigt finns en risk att innovationer bromsas.
– Det har kommit en tsunami av lagstiftningar som påverkar tillverkarna. De kommande åren blir intensiva när produkterna ska anpassas till de nya reglerna, säger Emma Jansson, ansvarig för lagstiftning på branschorganisationen SVEFF.
– Vi ser en risk med att en alldeles för detaljerad lagstiftning hämmar innovationer och teknisk utveckling, inte minst för att EU bestämmer vad framtidens färger får innehålla för att tillåtas, säger hon.
Trenden för lagstiftning har gått från att vara kopplat till hälsa till att allt mer handla om klimatpåverkan.
– Från 2027 ska företagen rapportera in om utsläpp och vad färgerna innehåller gällande till exempel mikroplaster, detta där råvaran definieras som mikroplaster. Situationen för våra medlemmar är att vi idag inte riktigt idag vet vilka råvaror som kommer att definieras som mikroplaster, säger Emma Jansson.
En bärande trend är att minska koldioxidavtrycket hos produkter, till exempel genom att förbättra burkarnas miljöprofil och förlänga livslängden på färgerna minskar koldioxidavtrycket.
Där finns det en tydlig skillnad mellan industriella och dekorativa färger. Den dekorativa sektorn har gjort framsteg när det gäller att minska användningen av lösningsmedel, medan den industriella sektorn fortfarande måste hantera lösningsmedel på särskilda sätt, detta för att säkerställa tåliga färger som håller länge över tiden.
– Ju mer man övergår till vattenbaserade lösningar, desto större blir behovet av till exempel konserveringsmedel, men även dessa kommer med en påverkan, som till exempel risken för allergier, säger Emma Jansson.
En utmaning för tillverkarna blir att utveckla produkter som är hållbara samtidigt som de inte försämras när de används och att målningen klarar yttre påverkan.
– Genom att tillverka färger som är tåliga och som sitter länge så minskar vi klimatavtrycket. Det är en balansgång mellan påverkan och hållbarhet, särskilt för industriella färger, säger Emma Jansson.
Hållbarhet som hygienfaktor
Från butikens sida är hållbarhet redan en hygienfaktor, något som kunden helt enkelt förväntar sig. Färger ska vara skonsamma både för människan och för miljön, enligt Tomas Schmidt som är färgrådgivare på den anrika Måleributiken Alvik i Stockholm.
– Vi kan få frågor om hur hållbara färgerna är och att dessa ska vara miljövänliga är något som kunderna förväntar sig redan. Folk vet att färger idag är vattenbaserade och miljövänliga, säger han.
Störst efterfrågan är det på helmatta färger, i butiken i Alvik finns bland annat märken som Nordsjö och Jotun.
– Jag tycker att den beiga färgskalan varit populär länge. Förut hette det ”café latte” nu kallas det ”Greige” en gråbeige kulör, konstaterar Tomas Schmidt.
Måleributiken Alvik satsar på personlig rådgivning i butik istället för digitala tjänster, ett koncept som stått sig över tid. Hälften av kunderna är privatpersoner och hälften företag.
– Vårt koncept fungerar tack vare vårt starka varumärke och butikens bra läge i Stockholm, säger Tomas Schmidt, som också ser ett fortsatt stort intresse för att måla.
– Svenskar gillar att sätta färg på tillvaron och målar gärna om sina hem regelbundet, konstaterar han.