Byggmax hade den högsta försäljningen och vinsten i det andra kvartal än något tidigare kvartal. I sin delårsrapport lyfter Byggmax fram att bolaget haft en exceptionell tillväxt i konsumentmarknaden, som växte mycket snabbare än den professionella marknaden.
Enligt företaget följer utvecklingen av konsumentmarknaden samma mönster som gör-det-själv-trenden i Europa denna vår. Byggmax uppskattar att konsumentmarknaden i Norden ökade med cirka 20-30 procent under kvartalet. Högst var tillväxten i april, följt av maj. I juni var den fortsatt väldigt bra.
Under kvartalet ökade försäljningen med 39 procent till drygt 2,4 miljarder kronor, vilket enligt bolaget resulterade i en marknadstillväxt på cirka 10 procent. Vidare växte företagets e-handel med 62 procent. Vinsten före skatt steg från 108 miljoner kronor till 334 miljoner kronor.
Skånska Byggvarors försäljning ökade med 21 procent och resultatet ökade från 18 miljoner kronor till 41 miljoner kronor under andra kvartalet.