Henrik Swerlander lämnar sin roll som Commercial Director på Kesko för att bli vd för BIG-gruppen.
– Jag är väldigt ödmjuk inför uppdraget. Men jag känner mig väldigt motiverad och det ska bli spännande och intressant, säger Henrik Swerlander.
För drygt 20 år sedan startade han sin karriär inom bygghandeln på Beijer Byggmaterial. Där arbetade han i cirka 15 år och sedan blev det XL-Byggkedjan och Fresk Group, som han hade jobbat för i 2 år när Kesko förvärvade Fresk Group i maj 2019.
Nya kundgrupper
På Kesko ansvarade han för allt inköp av de produkter som K-Bygg, K-rauta och Onninen säljer och inköp har varit huvudspåret i hans karriär.
– Jag har mycket erfarenhet inom inköp och det är fortfarande ett väldigt viktigt element för handelsföretag som BIG-gruppen och Kesko, säger Henrik Swerlander som ser både olikheter och likheter mellan Kesko och BIG-gruppen.
I viss mån säljer de samma saker som exempelvis verktyg, beslag och infästning. Men Kesko jobbar mer med byggmaterial.
– BIG-gruppen är specialist inom verktyg, förnödenheter och personligt skydd och riktar sig mer mot industrikunder. Den typen av kunder når bygghandeln inte i samma utsträckning, säger Henrik Swerlander.
Varumärken och digitalisering
Något som både Kesko och BIG-gruppen jobbar mycket med är egna varumärken, och det vill Henrik Swerlander utveckla mer.
– Det har varit ett stort fokus på att jobba med egna varumärken inom de bolag jag har varit verksam, så det brinner jag lite extra för. Jag vet att BIG-gruppen är duktiga på egna varumärken sedan många år och jag tror att vi kan vidareutveckla och jobba vidare på det spåret.
Han ser också stora möjligheter för BIG-gruppen att utveckla sina digitala verktyg.
– Jag tror att vi kan göra en resa inom effektivisering och digitalisering. Det har bygghandeln jobbat mycket med och jag har varit involverad i flera projekt. Det kan gälla e-handel såväl som logistik eller att digitalisera bolaget på insidan, exempelvis hur vi hanterar våra avtal. Här gäller det att hela tiden utvecklas för att leva upp till kunderna och marknadens förväntningar.
Fokus affären
Henrik Swerlander berättar att han är väldigt driven av själva affären, att köpa och sälja varor. Att köpa till bra villkor och ha ett bra och vasst kunderbjudande.
– Det kräver att man kontinuerligt utvecklas inom såväl inköp som försäljningsområdet för att kunna erbjuda kunden de bästa villkoren. Det är också viktigt att kunna erbjuda flera säljkanaler och här kommer digitaliseringen in som en viktig del. Butiker kommer vara en väldigt viktig kanal även framöver men jag är övertygad om att den digitala säljkanalen kommer växa inom all handel, och då gäller det att vi är förberedda och följer med i den transformeringen.
Lyssna in
Han tillträdde sin nya roll som vd för BIG-gruppen den 11 oktober och han planerar att vara på resande fot under den första tiden.
– Väldigt stor del av min tid i början kommer jag att lägga på att besöka så många som möjligt av våra medlemsföretag. Jag tror att det är väldigt viktigt att träffa så många medarbetare som möjligt, för att få en bra bild av våra styrkor och svagheter.
Men han tror att BIG-gruppen är väl förberedd inför framtiden.
– BIG-gruppens medlemmar är etablerade, välrenommerade och väl fungerande bolag. Vi ska fortsätta göra det vi gör bra och försöka göra några saker lite bättre, avslutar Henrik Swerlander.
Per Gidlund