K-Rautas nya Retroguiden ska ge kunderna inspiration och förslag på passande produkter för att skapa en tidstypisk känsla i deras hem och få dem att tänka hållbart. JBF har ställt fyra frågor om kedjans satsning till projektledaren Olga Collantes.
Efterfrågar kunderna guiden?
– Ja, Do-It-Yourself-kunden vill ha inspiration och vill gärna lära sig mer om renovering. Idag används exempelvis Pinterest som en visuell inspirationskälla, men där hittar du i många fall ingen information om materialet eller inredningsdetaljerna som användes under vissa epoker. Många ser värdet i att renovera tidsenligt men det finns även de som vill återskapa tidsenliga rum. Om du har en lägenhet eller ett hus från 60-talet så vill du kanske lyfta ett rum genom att renovera rummet med tidsenliga inredningsdetaljer, då kan du använda dig av vävda tapeter eller sjögrästapeter som var tidstypiska under det årtiondet.
Ska ni bli ett inredningsföretag för gör-det-självare?
– Det ska vara enkelt att skapa det hem du drömmer om, det är exakt det vi vill uppmuntra till. Vi har kunskap och kan renovering, oavsett tidsepok eller plånbok. Vi vill inspirera och informera våra kunder och få dem att tänka mer hållbart. Att renovera tidstypiskt behöver inte innebära att du måste göra en total renovering av ditt hem. Det är väldigt enkelt att genom små medel skapa den tidstypiska känslan i rummet. Vi riktar oss redan mot segmentet ”gör-det-självare”. Vi är ett byggvaruhus som inte bara säljer virke, utan vi säljer också inredning i form av badrumsmöbler, tapeter, färg, beslag och andra inredningsdetaljer.
Kommer rådgivning/inspiration erbjudas av varuhusen?
– Vi erbjuder redan kostnadsfri rådgivning i form av vår tjänst Projektplanerare. Vi hjälper våra kunder från start till klart, det kan vara allt från mindre projekt som att bygga en förvaringslösning till större projekt som att bygga en altan eller en totalrenovering av sitt hem. När det gäller Retroguiden så kommer vi fortsätta att utveckla kunskapen och kompetensen hos Projektplanerare och våra övriga medarbetare för att ge våra kunder bästa tänkbara service och rådgivning.
Hur ska Retroguiden marknadsföras? Google presenterade en spelsajt.
– Retroguiden marknadsförs idag via print och digitala kanaler; hemsida, sociala medier och i samarbete med diverse influencers som brinner för olika tidsepoker. Det stämmer, söker du bara på Retroguiden på Google så är det första du ser en sajt som folkbildar om spelhistoria; Atari-spel, Commodore 64 med mera. Då de har domännamnet retroguiden.se så kommer Google att per automatik visa den sidan först. K-Rautas Retroguide kommer som nummer två och detta beror på att spelsajten har funnits på nätet bra mycket längre än vår Retroguide. Men att vara nummer två på Google är inte illa. Vi ser att besökare hittar till vår Retroguide och hemsida och det är vi glada för!
Per Gidlund