K-rauta utvecklar nu sin digitala närvaro genom att ta fram ett nytt gränssnitt och en responsiv sajt. Med lanseringen av den nya sajten kommer K-rauta erbjuda en helt ny digital kundupplevelse än tidigare. Projektet har pågått under en längre tid och K-rauta i Sverige har nu en fullskalig e-handel med möjligheten att handla på nätet och hämta i sitt varuhus, och över 5000 produkter med hemleverans.
E-handeln i byggbranschen växer kraftigt och allt fler konsumenter väljer att göra sina inköp online. Enligt siffror från e-barometer stod bygghandeln för den största ökningen online under 2015, och försäljningen på nätet inom segmentet ökade med 38 procent under året. För att möta den ökade efterfrågan har K-rauta utvecklat sin hemsida på flera sätt. Projektet har pågått i cirka sex månader och från och med onsdagen den sjätte april syns den första av en serie förbättringar på K-rauta.se. Fler väntar under året.
– Genom denna satsning tar vi både vår hemsida och e-handel till en ny nivå. Nu kan vi möta våra kunder på ett enhetligt sätt, med hög igenkänning genom hela sajten. Hela vår digitala närvaro och e-handel slår an tonen för den långsiktiga satsningen att bli digitalt ledande i vår bransch, säger Hugo Perlskog, projektledare på K-rauta.
Bakom det nya gränssnittet och designen står den ledande svenska webbdesignbyrån Limetta som under 2015 prisades av Regis som ”årets byrå”. Designen implementeras på K-rautas webbplatser i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Ryssland.