Kedjorna inom byggmaterialhandeln ser gärna fler kvinnor på ledande poster. Det skulle stärka branschen. Men fler måste vilja söka sig in i byggmaterialhandeln. Det är ledningen för kedjorna överens om när vi JBF bad dem kommentera vår kartläggning som visar att nio av tio platschefer är män. Här följer kommentarerna från kedjorna.
Lars Lindgren, vd på AB Karl Hedin Bygghandel
– Vi har haft ett par kvinnliga platschefer tidigare och vi har en klar ambition att få in fler kvinnor i vår organisation och gärna i ledande positioner, säger Han ser dock en ljusning genom att två av de tre senaste medarbetarna i satsningen på trainees för framtida nyckelpositioner varit tjejer. Det är redan idag svårt att rekrytera platschefer och det kommer vara en förutsättning att leta i hela urvalet om vi även fortsättningsvis ska lyckas bygga den bästa organisationen. Lindgren ser en poäng med att öka den kvinnliga representationen i verksamheten. – Jag är övertygad om att det kostar oss pengar och konkurrenskraft genom att inte ha en tillräcklig andel kvinnliga chefer, samtidigt som det blir en tråkigare och mindre attraktiv arbetsplats.
Stefan Karlsson, HR-manager på Bauhaus
– Först och främst får vi fler duktiga kandidater att välja mellan. Vi har idag 46% kvinnliga medarbetare och det vore en stor förlust att inte söka efter kvinnliga talanger till våra talangprogram och flera av våra kvinnliga varuhuschefer driver varuhus som levererar fina resultat, samtidigt som de varuhusen i har låg sjukfrånvaro och hög medarbetartrivsel. Vi har dessutom kvinnor på ledande poster som CFO, marknadschef, redovisningschef och controller chef. Stefan Karlsson ser också en lönsamhet i mångfalden. – Vidgar vi perspektivet ytterligare lite, så ser vi att en mångfald, såsom olika kön, ålder och kulturell bakgrund i varuhusens ledningsgrupper, leder till att de vidgar sina vyer, blir bättre på att hantera fler perspektiv och förstå fler kundgruppers behov, vilket i sin tur leder till lönsammare varuhus
Louise Fagerheim, HR-chef på Bygma
– I dagsläget har vi två vakanta platschefstjänster av totalt 16, där de övriga 14 är tillsatta med män. Det är inget självvalt, utan när det dyker upp lediga platschefstjänster, så är det inga, eller väldigt få, kvinnor som söker. Vi tror att det är ett branschfenomen som är en utmaning i att få fler kvinnliga sökande till vår typ av verksamhet. Lagom mix av olikheter brukar oftast ge en bra dynamik. Det kan vara värt att nämna att våra lokala ledningsgrupper (platschef, lagerchef, butikschef, säljchef och säljsupport) oftast har betydligt större del kvinnor i befattningarna. Av våra 14 butikschefer är hälften kvinnor, så där har vi varit framgångsrika.
Johan Winroth, vd för Derome Byggvaror och Träteknik
– Kul att du tar upp ämnet. Att få in fler kvinnor i vårt bolag (och i branschen) är en mycket prioriterad fråga för Derome framöver. Inom koncernen är det tillsatt en projektgrupp som ska jobba fram en plan för hur vi både kan attrahera fler kvinnor att söka sig till oss, samt hur vi kan lyfta kvinnliga kandidater internt.
Charlotte Wernroos, HR-chef på K-rauta
– Vi har i dagsläget 15 procent kvinnor som är varuhuschefer i våra varuhus, Täby, Halmstad och Sundsvall och mängder av kvinnliga ”coming stars” på ledningsgruppsnivå. Dessutom har K-rauta nu en ny kvinnlig försäljningsdirektör. Ulf Ohlsson, tillförordnad vd på Woody – Självklart tycker vi det är viktigt med kvinnliga ledare i en annars mansdominerad bransch. Vi skulle gärna se fler i ledande roller. Från kedjans sida arbetar vi aktivt med utbildningsaktiviteter på både mellanchefsnivå och företagsledarnivå där vi uppmuntrar och försöker få med kvinnor. Historiskt ser vi att detta har påverkat generationsväxlingar. Några där vi idag ser kvinnliga företagsledare.
Magnus Hemmingberg, försäljningschef Bolist
– Vikten av att få kvinnor på ledande positioner är som vanligt att få olika perspektiv på ledarskap. Det gäller ålder, kön och olika bakgrund/erfarenhet. Viljan att utveckla genom förändring känner vi på Bolist tydligare hos yngre ledare men även de kvinnor som deltar i olika råd och sammankomster. Vi lever och verkar i en traditionsbunden bransch som mår bra av ledare som vågar och orkar bryta mönster. Vi inom Bolist försöker stödja detta genom ett kvinnligt nätverk som träffas cirka 4-6 ggr/ år och diskuterar frågor som rör ledarskap, ekonomi, miljö, utveckling inom olika områden som digitala flöden, logistik etcetera.
Bert Larsson, vd XL-Bygg
– Branschen har alldeles för få kvinnor, såväl i ledande befattningar som generellt. Det är naturligtvis en kulturfråga, men också en funktion av att bygghandeln inte haft förmågan att attrahera kvinnor i samma utsträckning som män. – Vi behöver visa att bygghandeln är en framtidsbransch för alla, och att karriärmöjligheterna finns för alla. Jag ser med spänning fram mot vad som går att förändra och förbättra inom det området. Förbundets satsning på ’’stolt byggmaterialhandlare’’ är ett av många steg i rätt riktning.
Daniel Juhlin, vd Byggmax
– Alla grupper mår bra av att ha en balans mellan kvinnor och män. Dessutom är kvinnor en viktig och växande kundgrupp som måste representeras bland våra beslutsfattare för att säkerställa världens bästa kunderbjudande.