Ett växthus ska inte blåsa sönder efter ett halvår. Därför rekommenderas Jem & Fix av Allmänna reklamationsnämnden att låta kunden häva köpet.
Kunden köpte växthuset (Palram Victory Orangeri) av Jem & Fix i Trelleborg för 9 995 kronor den 14 juni 2014. Det levererades den 24 juni samma år. Växthuset höll inte utan blåste sönder helt och hållet. Detta upptäcktes den 16 december 2014 och han reklamerade direkt.
Jem och Fix motsätter sig kravet och ansåg inte att det är något fel med växthuset som företaget ansvarar för eftersom reklamationen har skett först efter drygt fem månader. Det bör istället regleras som en försäkringsfråga.
En vara ska enligt 16 § konsumentköplagen anses felaktig om den i något avseende avviker från vad köparen haft anledning att förutsätta. Enligt 20 § ska frågan om varan är felaktig bedömas med hänsyn till varans skick när den avlämnades. Säljaren ansvarar för fel som fanns då, även om felet visar sig först senare. Köparen har bevisbördan för att varan är felaktig och att felet fanns redan vid avlämnandet.
Enligt 20 a § gäller dock att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat bevisas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
ARN konstaterar att av utredningen framgår att växthuset har blåst sönder. Ingenting har framkommit i ärendet som tyder på att växthuset inte var avsett för att stå utomhus året runt. ”Vid sådana förhållanden avviker växthuset från vad köparen haft anledning att förutsätta vid köpet. Då felet har visat sig inom sex månader från avlämnandet får det anses ha funnits redan vid avlämnandet”. Kunden har därför rätt att häva köpet.