Kunderna är skyldiga att själva kontrollera att bränningskoderna är identiska vid köp av kakelplattor. En kund på Bauhaus försvarade sig med att han tog kaklet från samma pall men det hjälpte inte i Allmänna Reklamationsnämnden.
En kund på Bauhaus i Örebro köpte förra sommaren 18 paket kakel inför renovering av ett badrum. För att vara säker på att det var samma färger och nyanser tog han paketen från en och samma pall. Först när hantverkaren slutfört fogningen upptäcktes att kaklet skiftar i färg mellan plattorna, en vit färg och en ljusgrå nyans.
Kunden reklamerade felet hos Bauhaus som konstaterade att kakelplattorna hade olika bränningskoder. Bauhaus har sedan länge skyltar i A4-storlek som upplyser om vikten av att kontrollera bränningarna före köpet. Av ren goodwill erbjöd sig ändå Bauhaus att hitta en lösning med nytt kakel till det aktuella badrummet.
Men köparen krävde inte bara nytt kakel utan också ersättning för hantverkartjänsterna, totalt 20 000 kronor.
Han får dock inte en krona. Allmänna Reklamationsnämnden fastslår som princip att ”en konsument har en skyldighet att kontrollera kaklets bränningskoder i samband med köpet”. Ett besked som nu alla bygghandlare kan luta sig mot framöver.
Därtill säger nämnden att det inte är visat att Bauhaus information varit bristfällig eller att kaklet varit felaktigt på annat sätt.