Bygghandeln behöver förstå kundernas beteende, förväntningar och krav. Det finns mycket kvar att göra för att möta den ökade konsumentmakten. Det skriver Postnord i en analys av näthandeln med byggvaror. Analysen återfinns i E-Barometern för juli månad som är skriven av Carin Blom på Postnord och hela texten ägnas åt handeln med byggvaror på nätet. 2016 omsatte bygghandeln 3,6 miljarder kronor på nätet, av branschens totala 40 miljarder till konsument. Det innebär att ungefär 9 procent av branschens försäljning skedde via nätet. Att utvecklingen ändå inte gått snabbare tror Carin Blom beror på att ”Sannolikt är just tryggheten och det personliga bemötandet viktigt, för större typer av byggprojekt och mer kapitaltunga varor. Man sitter inte på kunskapen själv och det är inte alltid så lätt att förstå eller läsa sig till skillnaden mellan exempelvis olika maskiner eller hur man använder dem”.
Men att näthandeln kommer att fortsätta öka också för byggvaror ser Postnord som självklart och menar att branschen har en hel del att tänka på framöver. Exempelvis leveranserna: ”Däremot är det en hel del utmaningar kvar i leveransen, där konsumenten ofta förväntar sig en samlad leverans med alla varor de beställt. Inte som på flera håll i dag, flera leveranser med olika aktörer, på olika sätt och vid olika tidpunkter” skriver Carin Blom i analysen.
Carin Blom avslutar med följande beska besked:
”Bygghandeln behöver förstå kundernas beteende, förväntningar och krav. Det finns mycket kvar att göra för att möta den ökade konsumentmakten. Att ge mer kunskap på sajterna om maskiner och information om hur de faktiskt används kan vara en del. Den slutliga leveransen där kunden vill kunna påverka när varorna ska komma, i en samlad leverans är en annan, och inte minst förenkla de eventuella returerna. Det vi kan vara eniga om är att det kan gå i ett rasande tempo för branschens utveckling på nätet om man löser dessa bitar.”
Läs hela analysen i nästa nummer av Järn Bygg Färg.