Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Ledare

    Människan spår men gud rår

    2023-05-10
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Om gud är med oss kanske är en teologisk fråga som inte hör hemma i en seriös facktidning.
    Men nog verkar det så.


    Efter ett år av ändlösa domedagspredikningar överraskas vi nu av en stadig ström mycket goda nyheter.
    Inflationstoppen ser ut att ha passerats i USA och troligen också i Europa. Det väcker hopp om att centralbankerna börjar närma sig slutet på räntehöjningscykeln. Det spekuleras redan kring eventuella räntesänkningar under senare delen av 2023, vilket bidragit till att även de långa marknadsräntorna letat sig ner.

    Energikrisen i Europa ser också ut att kunna undvikas. Gaslagren är fortsatt välfyllda, efter ovanligt milt väder, och det ser ut som att energiförsörjningen skulle klaras även om det kommer en köldknäpp eller två. Elpriserna blev inte fullt så grymma.

    Och slutligen är konjunktursignalerna inte lika dystra som många befarat. Kina öppnas efter covidrestriktionerna. Under februari piggnade börshandeln till igen och har i stort sett redan slutit gapet från ifjol. Allt har bidragit till att hoppet om en mjuklandning av världsekonomin under 2023 återigen vuxit sig starkt.
    Det är svårt att hitta rationella förklaringar till denna helomvändelse i anden. Kanske är det svaret på mångas böner, ändå?

    Också en dämpad konjunktur är för vår bransch snarast en återgång till det normala. Och något i sig välsignelsebringande. Det är inte minst ett gyllene tillfälle att skärpa kostnadskontrollen. När allt växer nästan oavsett vad man tar sig för, är det lätt att tappa fokus på den interna effektiviteten.

    Mer energi kan då läggas på handelns infrastruktur som länge släpat efter. Kanske i form av smarta, självgående centrallager, vilket vi belyser i detta nummer.

    Stordriftsfördelarna har ännu bara skrapats på ytan i en bransch som trots mycken omstrukturering under senare år vad gäller ägandet, fortfarande är svårt fragmenterad. Klimatet skulle också glädjas åt en och annan logistisk omstrukturering.

    Tänk om alla lastbilar kunde fyllas till åtminstone hälften innan de släpps ut på vägarna? Och all teknik för att åstadkomma detta står redan och väntar.

    Mats Thorén

    (Visited 37 times, 1 visits today)
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggMomsbefria återbruket – förslag från bygghandeln
    Nästa inlägg Aldrig får man vara riktigt glad

    Relaterade artiklar

    Vem tycker ni ska gå in och rädda oss?

    Ledare 2023-05-10

    Aldrig får man vara riktigt glad

    Ledare 2023-05-10

    Nu har vi passerat 8 miljarder och det är fortfarande gott om plats.

    Ledare 2023-01-02

    Livet tillbaka

    Ledare 2022-04-01

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.