En kund som får fel bränning vid kompletterande köp av klinkers måste alltid reklamera före plattsättningen. Därför vinner K-rauta i Allmänna reklamationsnämnden.
Kunden hade köpt golvklinkerplattor från K-Rauta i Halmstad. Vid monteringen upptäckte han att det behövde kompletteras med mer kakel. När han köpte nya på plats hos bolaget visade han den tidigare beställningen för att få samma plattor och tog för givet att de som bolagets personal skulle beställa hem var från samma bränning som de han köpt tidigare.
Han köpte två paket till och först när golvet hade lagts in av plattsättaren visade det sig att de plattor som han hade kompletterat med hade en annan kulör och struktur jämfört med de han köpt tidigare.
Han begärde 9 000 kronor i prisavdrag men Allmänna reklamationsnämnden fastslår att han reklamerat för sent.
Oavsett om kunden haft rätt att utgå från att det tilläggsbeställda kaklet var från samma bränning eller ej, ska reklamation ske när fel borde ha upptäckts. ”Även om det kakel som lagts in i badrummet avviker från vad han har förväntat sig borde felet ha upptäckts när det beställda kaklet mottogs eller senast innan kaklet skulle läggas in i badrumsgolvet” skriver ARN som alltså menar att reklamation skulle ha skett innan kaklet användes.