Genom att använda kända företags hemsidor lyckades en internationell liga lura bland annat bygghandlare på mångmiljonbelopp. En enkel kontroll hade stoppat bedrägerierna. Polisen valde att riskera sin spaning och kontaktade bygghandlarna mitt under spaningen.
– Polisen hade tänkt avvakta men det rann över alla breddar. Tack vare det sparade våra medlemmar miljontals kronor, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel. Det låter för enkelt för att vara sant. Den internationella ligan som ägnar sig åt organiserad brottslighet använde välkända svenska företagsnamn och beställde elektronik, byggmaterial och eldningsolja som leveraredes av inte ont anande handlare.
Per Geijer beskriver bedrägeriet som sofistikerat. Visst, han har varit med förr och varnat bygghandlare som precis har varit på väg att lasta in dyra varor till en kund som i själva verket varit ute i bedrägligt syfte. Men den här gången hade falska hemsidor använts och namn på personer som existerar i verkligheten och som bygghandeln normalt sett gör affärer med.
Ingen anade oråd. Varor för tiotals miljoner gick upp i rök. Polisen fick dock tips och bevakade kunderna och deras konton som sakta fylldes med pengar. Alltmedan beloppen steg kände polisen att handlarna måste varnas och bedrägeriet stoppas. Men hur skulle det gå med utredningen och gripandena då?
Som bankrån
– Det är som när polisen får reda på att ett bankrån är på gång. Ska man avvakta och låta gripa dem efter rånet och samtidigt utsätta personalen för detta? Här var poliserna tack och lov flexibla och ringde mig. Jag kontaktade våra medlemmar som därmed sparade miljoner kronor, berättar Per Geijer.
Som tur var kunde polisutredningen fullföljas och männen gripas. Nu förbereds åtal och bedrägeriet är stoppat. För den här gången.
– Tyvärr kommer den här typen av bedrägerier bara att öka. Lönsamheten är väldigt hög, riskerna små och om man åker dit är konsekvenserna för små, tycker Per Geijer. Det som många gånger får en säljare att gå i fällan är lockelsen i att göra en god affär, kanske en miljonaffär. Det säger man ogärna nej till. Per Geijer kan förstå det och han avvisar tanken på generell stenhård säkerhet. De kunder som man brukar göra affärer med menar han att man kan fortsätta med utan någon större oro. Men när en ny kund kommer in i bilden förordar han hårdare identitetskontroller.
– Och lägg märke till om det är en konstig beställning eller konstig leverensadress eller liknande, tipsar han.
Per Geijer förstår att varje kedja inte kan hålla sig med varsin säkerhetschef. I stället föreslår han att kedjorna ökar sitt samarbete i dessa frågor och går ihop om utbildningar av personal med mera.