Fredells Byggvaruhus fick på onsdagen den exklusiva världspremiären av det tidigare modevarumärket De Palmas kollektion med designade arbetskläder för professionella hantverkare och hipsters. Nu hänger den allra första kollektionen av De Palma workwear i en egen shop-in-shop på varuhuset i Sickla och ingen annanstans.
På plats i veckan var De Palmas vd Jonas Skommevik, och de båda grundarna Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand i montern som prytts med en Harley Davidson.
De Palma är ett modemärke från USA:s västkust som togs till Sverige 2001 av Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand. För ett par år sedan insåg de att deras kundgrupp till 85 procent bestod av yrkesverksamma hantverkare. Därför beslutade de sig för att ändra inriktning.
– Dagens byggherrar är noga med vad de uttrycker med sina kläder, bilar och verktyg. De vill vara snygga i både professionella sammanhang och privat. Vi såg att det fanns ett hål i marknaden som övriga tillverkare av arbetskläder inte fyllde, säger Jonas Skommevik till nättidningen Dagens Handel.
Nöjd med arangemanget
Järn Bygg Färg har talat med kategorichefen Christian Sagelv på Fredells som är väldigt nöjd med att ha fått arrangera en världspremiär.
– Fredells och De Palma hade här ett gemensamt intresse och vi tog kontakt med varandra så att vi kunde visa kläderna och sälja dem här. Kläderna kommer bara att säljas här, åtminstone tills vidare.
Modevisningar är väl ett nytt grepp för byggvaruhusen?
– Vi vill vara i framkant och hitta nya grepp för att nå kunder.
Vem tror du kommer köpa den här typen av kläder?
– Det är många som har en känsla för det här varumärket. Det är lite ballare och sticker ut. Här kan vi intressera en ny kundkategori som är lite mer medvetna om sitt utseende. De här kläderna kan man ha inte bara på jobbet utan också i ett större privat sammanhang.
Christian Sagelv som menar också att eftersom Fredells vänder sig också till privatkonsumenter finns det många bland dem som kan använda kläderna i jobb på till exempel restaurang eller frisörsalonger med mera. De Palma går dessutom ut med att kollektionen lockar hipsters. Och hipsters fixar ju också där hemma.
Priset då? Inte så stor skillnad mot andra arbetskläder, enligt Christian Sagelv.