Plannja levererar tunnplåtsprodukter för byggmarknaden. Produkterna är specifikt utvecklade för Norden och klimatets tuffa påfrestningar där. Nu lanseras en ny kulör i skandinavisk design.
– Det började med att vi såg att matta kulörer blev mer och mer populärt, både interiört och exteriört, säger Christian Svensson som är produktchef på Plannja. Därför ville vi se vad vi kunde göra för att utveckla en plåt med matt utseende. Vi tog kontakt med SSAB som är vårt moderbolag och hörde vilka möjligheter dom hade att få fram ett matt material. Det visade sig att dom kunde göra en beläggning i polyester som skapar en matt, tålig och något strukturerad yta.
Han beskriver det nya materialet ungefär som snö.
– Tänk dig det där krispiga snötäcket som blivit lite hårt på ytan, där snöflingorna gnistrar till som kristaller när morgonsolens strålar når fram. Ungefär så är ytan på det nya materialet Arctic, som matt snö med en viss struktur. Materialet lanserades i april i år då det visades upp på Nordbygg, då i kulören svart. Nu är konceptet komplett och består av fem färger.
– Denna nya plåt är utvecklad för att användas i Sverige och i Norden, och både tillverkning och försäljning sker här i Sverige, tillägger Christian Svensson. Vi ville skapa ett koncept kring detta material och koppla det till skandinavisk och svensk design. Eftersom att vi ville ge konceptet ett namn som alla i Norden kan relatera till döpte vi det till Arctic.
Plannja Arctic klassas som EMK och är enligt tillverkaren lika lätt att arbeta med som all Plannjas plåt i extra mjuk kvalitet.
Plannja har också breddat möjligheterna till matta kulörer och lagt in Plannja Trend och Plannja Royal i konceptet Arctic. Plannja Trend är en profilerad plåt i nordisk stil som i matt utseende finns i färgerna svart, blyertsgrå och mörkgrå. Plannja Royal är en profilerad plåt med formspråket av enkupig takpannetradition, som finns i färgen svart. Glansen på Plannja Arctic är 5 vilket är det lägsta någonsin i Plannjas sortiment.
Plannja har genom en undersökningen med cirka hundra arkitekter och föreskrivare som svarade på frågor om material och kulörer i deras arbete. Bevego hjälper Plannja att få en uppfattning kring vad plåtslagare och slutkonsument tycker och tänker om befintligt sortiment och framtida produkter.
– Vi på Plannja behöver ha örat mot rälsen och för att kunna utveckla våra produkter på bästa sätt. Bevego är en stor återförsäljare av Plannja, de hjälper oss att föra dialog med plåtslagare och får feedbacken att nå fram till oss
Plannja är ett varumärke inom Ruukki Construction, som i sin tur ägs av SSAB. Huvudkontoret finns i Järnforsen och tillverkning sker både i Järnforsen och i Landsbro. Produktionen i Järnforsen förser bygghandeln, plåtslagare och grossister med produkter, medan man i Landsbro har fokus på husfabriker och hustillverkare.