Byggvaror är hetare än någonsin. Nu drar den första sajten igång på allvar med prisjämförelser mellan Sveriges byggvaruhus.
– Byggvaror är perfekt för nätet, säger grundaren Magnus Svensson, som fått med sig riskkapitalister i satsningen. Byggvarulistan har tagit flera år att skapa. Under ett år har det funnits en beta-version men nu går man ut skarpt. På ytan är det byggmarknadens motsvarighet till prisjämförelsesajten Pricerunner. Men byggvaror är inte hemelektronik. Det tar tid att bygga upp ett sortiment som i slutändan kommer att innehåll 120 000 artiklar. Just nu är man uppe i 2000 av de vanligaste artiklarna.
– Vi måste ta hänsyn till olika kvaliteter och med hjälp av algoritmer skapar vi ett system genom att först grovsortera och sedan manuellt få till det i detalj. Ett problem har varit att samma produkt kan ha ett flertal olika namn ute hos bygghandlarna, berättar Magnus Svensson.
Idén föddes när Magnus Svensson återvände till Katrineholm från Stockholm med familjen och köpte ett hus från 1917. Hans vision var att behålla och återskapa den ursprungliga stilen. En jakt på tidsenligt byggmaterial startade.
– Det var jobbigt att åka runt och leta efter rätt material rätt bra pris. Jag insåg att det fanns ingen digitalisering i branschen, förklarar Magnus Svensson (bilden), som tidigare arbetade inom reklambranschen.
Byggvaror heta
Tillsammans med en tekniker började han utforma den första sajten i sitt slag. Samtidigt började handeln med byggvaror på nätet att ta form, bland annat genom bygghemma.se. Och byggvarorna har stigit mest i försäljning av samtliga varor de senaste åren. Inte konstigt att ett riskkapitalbolag och flera så kallade affärsänglar hoppade på projektet.
Byggvarulistan ”spindlar” ett antal av kedjornas e-handelssajter vilket inte kräver något godkännande. Bland de kedjor som besökarna kan jämföra märks bland andra Byggmax, Bauhaus, Beijer Bygg, K-Rauta och Jem & Fix.
– Vi har verkligen tajmat det här perfekt. Men vi märker att det här är en konservativ bransch och att man tror att vi är en prispressarsajt. Vi har dock sagt att skillnaden är att här ska man hitta bästa kvaliteten också.
Byggvarulistan.se förhandlar nu med byggkedjorna om provision på varje förmedlad affär. Än så länge får kedjorna vara med gratis för att det skapar trafik – 2000 besökare varje dag just nu. Kunderna ska kunna lägga varorna i en virtuell varukorg och vill man exempelvis bygga en trall följer en byggbeskrivning med och allt material som behövs. Med en knapptryckning är man sedan inne och betalar direkt till respektive varuhus.
Sajten vänder sig till gör det självare i första hand eftersom proffsen redan har upparbetade kontakter m ed varuhusen och rabatter. Lagom till utomhussäsongen kommer företaget att börja lansera sajten. Den långa vandringen kan då börja ge resultat.
– Jag känner mig som en katt bland hermelinerna. Folk har sagt att ”det här kommer aldrig att gå” men jag märker att bara man stretar på så går det till slut, avslutar Magnus Svensson. Den nya sajten för byggvaruhandeln heter alltså www.byggvarulistan.se