Bläddrar: Nyheter

K-Bygg utvecklar sitt koncept och det rejält. Större betoning läggs på hantverkarna och byggarna som nu får det lättare att handla, hitta och lasta in i sina fordon. Allt det de behöver för att kunna färdigställa sina projekt ska finnas tillgängligt.

Slitna knän, trasiga sömmar eller en knapp som lossnat – det är sällan ett arbetsplagg är redo för soptunnan bara för att något gått sönder. Det tycker i alla fall inte Blåkläder, som nu lanserar en ny reparationstjänst direkt i butik: Blåkläder Repair Service.

Kesko Sverige fortsätter sin offensiva satsning på den svenska byggmarknaden. Som en del i den strategiska omställningen mot ett starkare, tydligare erbjudande under ett gemensamt varumärke har nu K-Bygg i Halmstad öppnat. Det tidigare K-Rauta-varuhuset har genomgått en omfattande förvandling och är nu en modern, fullserviceanläggning inom K-Byggs växande rikstäckande nätverk.

XL-Bygg, en av de ledande aktörerna inom den nordiska bygghandeln, har tagit ett viktigt steg i sin digitala utveckling genom ett partnerskap med utbildningsplattformen Moblrn. Målet är att tillgängliggöra digitala produkt- och säljutbildningar från sina leverantörer för samtliga medarbetare – digitalt och i mikroformat – och därmed stärka både service och kunskap inom organisationen på ett effektivt sätt.

Byggmaterialhandlarnas medlemsföretag har enats kring en branschstandard för antal styck per paket av de vanligaste trävarorna. Arbetet är en del i att effektivisera och förenkla hanteringen av träprodukter i hela värdekedjan, från sågverk till byggarbetsplats.