Rusta har haft ett framgångsrikt år, med aktiekursen som på ett år har stigit med hela 64 procent. Nu lyfts marknadschefen Linda Estenthal fram som årets bästa inom bygghandelskategorin, en position hon haft sedan 2017.
Bland kampanjerna 2024 är Rustas satsning på Jane Hellen särskilt uppmärksammad. Skönhetsmärket, som dominerade marknaden på 80-talet, förvärvades av Rusta och marknadsfördes i en nostalgikampanj skapad tillsammans med Nord DDB.
Trots att Rusta brett profilerar sig som lågprisvaruhus snarare än bygghandel, har man etablerat sig i branschen med sitt tydliga fokus: Lågpris.
Juryns motivering löd:
”Lågpris, lågpris och åter lågpris. Rusta rör sig obehindrat mellan flera kategorier och behåller sitt fokus på prisvärdhet, oavsett produktområde. Med inspirerande butiker och strategiskt valda lägen har företaget lyckats ta marknadsandelar från sina konkurrenter.”
På andraplats i kategorin kom Clas Ohlsons Helena Holmström, medan Johan Saxne på Bauhaus tog hem tredjeplatsen.