2014 blev Skånska Byggvarors mest framgångsrika år sedan starten 1965. Med en tillväxt på rekordhöga 24,5 procent översteg orderingången 600 miljoner kronor och rörelseresultatet nådde över 8 procent .
Under 2014 växte Skånska Byggvaror inom i stort sett alla produktgrupper på den svenska marknaden, 21 procent totalt vilket var betydligt starkare än index i bygg- och järnhandelsbranschen. Samtidigt växte försäljningen med 65 procent i Norge.
Marknadschefen Per-Ivan Christianssons förklaring till framgången är att 50-årsjubilerande Skånska Byggvaror är ”sitt eget varumärke” och att det på sikt lönar sig att hålla kvaliteten och sätta rätt pris. Han pekar också på att företaget för drygt två år sedan gick från att vara familjeägt till att Polaris tog över och satsade ytterligare resurser.
Under 2014 anställdes 20 nya medarbetare inom Skånska Byggvaror, på huvudkontoret i Helsingborg, på logistik- och lagercentralen i Ängelholm samt i produktionsanläggningen i Bjuv.