Mer än varannan småföretagare i byggbranschen tror att deras försäljning kommer att öka under det kommande halvåret. Därmed hamnar branschen högt på listan över mest optimistiska branscher.
Det visar Vismas Affärsbarometer som bygger på en ny undersökning bland totalt 815 små och medelstora företag i hela landet.
– Det är positivt att just byggbranschen ser ljust på framtiden. Den höga efterfrågan på produkter och tjänster relaterade till byggande och boende ger förhoppning om en fortsatt god utveckling av konjunkturen för såväl företag som privatpersoner, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.
Mest optimistiska är småföretagare verksamma inom reklam, PR och kommunikation. Affärs- och organisationsutveckling samt IT och Telekom är andra branscher med stark framtidstro. Betydligt mer pessimistiskt är det inom branscherna kultur, redovisning och transport som återfinns på listans tre bottenplaceringar.
Hälften av småföretagen, 50 procent, tror på en ökad försäljning under de kommande sex månaderna. Det är en ökning med tre procentenheter sedan förra undersökningen i höstas, och även en liten ökning jämfört med förra vårens resultat. Det innebär att framtidstron är ännu starkare än i höstas, och att den positiva trenden bland småföretagare i Sverige fortsätter.
– Vi ser en fortsatt stark utveckling på marknaden i Sverige. Trots en hel del oro i omvärlden och politisk osäkerhet så har små och medelstora svenska företag medvind. Att deras framtidstro har vuxit ytterligare är ett tydligt tecken på ett positivt ekonomiskt klimat i landet, säger Henrik Salwén. Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 815 små och medelstora svenska företag mellan den 1 och 20 april 2017. Enkäten skickades till 14 475 småföretagare över hela landet. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora