Redan när Mikael Hjorth kom till Stenvalls Trä i Luleå 1995 var målet att skaffa nya stabila kunder till sågverken. Ett decennium senare startade de sin egen första bygghandel som nu växt till åtta och siktar vidare söderut.
– Vi nöjer oss inte med åtta anläggningar och hela Norrlandskusten passar oss, säger Mikael Hjorth i en öppenhjärtig intervju i kommande numret av JBF.
I Mikael Hjorths sällskap är det alltid saker på gång. När vi träffas är han på flera affärsbesök i huvudstaden. Så har det varit sedan han kom till Stenvalls Trä som marknadschef 1995. Bröderna Sven och Folke Stenvall samt systern Anna Flink äger företaget som grundades av deras far Elof Stenvall 1947. Mikael Hjorth har nästan blivit familjens consigliere med flera nyckelroller. Som marknadschef på moderbolaget Stenvalls Trä sitter han på sågverken och som vd för XL-Bygg Stenvalls AB styr han bygghandeln.
– Jag förhandlar med mig själv om priserna. Det är väldigt enkelt, skrattar han.
Om man ska sätta en etikett på Mikael Hjorth blir det nog ändå affärsutvecklare. När han beskriver företagets tankar, idéer och drivkrafter gör han det enkelt, pedagogiskt och koncentrerat. Som till exempel varför det dröjde tio år innan företaget gick från ord till handling och startade bygghandel.
– Produktionen av trä var inte tillräckligt stor i början. När den växte uppstod behov av en ny stor kund och tanken på att ta kontroll över hela processen från skog till slutförbrukaren.
Gick in i kedjan först
Det första steget mot en bygghandelsrörelse blev att gå in i XL-Byggkedjan 2006, innan man ens börjat bedriva återförsäljning.
– Vi ville ha en stark inköpsorganisation och det fanns tre att välja på. Det blev Byggtrygg.
Först 2007 invigdes den första anläggningen – i Märsta av alla ställen. Där fanns en gammal nedlagd brädgård. Rusta hade sitt Sverige-lager där men lämnade det. Ett år senare köpte Stenvalls en tomt på Bergnäset och byggde 7 000 kvadratmeter i Luleå och byggde både drive in-anläggning och butik.
2012 tog man över Petterssons Byggvaror i Kiruna, året därpå Pajala Järnhandel och när Bygma tog över anläggningar på nyckelorterna Umeå och Skellefteå blev plötsligt XL-varumärket ledigt där och Stenvalls tog chansen. I samband med det övergav man södra Sverige genom att överlåta anläggningen i Märsta till Bygg-Ole och fokuserade på Västerbotten och Norrbotten. 2014 förvärvades XL-Bygg i Kalix och i våras tog man över konkursdrabbade Lakkapääs anläggningar i Luleå och Kiruna samt Bolist Risbergs Byggvarori Umeå på Öst Teg.
– Vi har velat utvecklas i den takt som det funnits utrymme på marknaden och valt orter som det är smidigt och mest kostnadseffektivt att leverera till, förklarar Mikael Hjorth som uppger att försäljningsmålen hittills nåtts med råge.
En fördubbling av omsättningen
En strategi har varit att låta bygghandelsrörelsen växa i proportion till omsättningen i sågverksrörelsen som i dag står för en miljard kronor. I år väntas byggmaterialanläggningar omsätta 300 miljoner kronor, en fördubbling på tre år. Mikael Hjorth räknar med en 20-procentig tillväxt på befintliga anläggningar nästa år. Därefter ska lönsamheten komma med en konsolideringsfas. Men antalet anläggningarna kommer inte att stanna vid åtta.
Men då måste ni väl utvidga ert geografiska område?
– Ja, hela Norrlandskusten är intressant.
Föredrar ni förvärv eller nyetablering?
– Förvärv, det är snabbare, enklare, billigare och smidigare.
Det är förenat med kostnader att växa och därför räknar inte Stenvalls-strategen med ordentlig lönsamhet förrän man går in i konsolideringsfasen om några år.
Läs hela intervjun nummer 11 av Järn Bygg Färgs pappersupplaga.