Golvbranschens statistik för helåret 2021 visar att trägolv har ökat sin marknadsandel till 37,5 procent av den totala golvmaterialmarknaden. Tvåa kommer plastgolv med drygt 25 procent. Laminatgolv har tappat medan textilgolv ökade sina marknadsandelar.
Under 2021 såldes totalt 24,8 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv i Sverige, vilket i stort sett är samma volym som 2020.
Trägolv är mest populärt och ökade med 2,5 procent; främst ökar massiva trägolv men även fanergolv och lamellparkett har utvecklats positivt.
Plastgolv hade en oförändrad volym på 25 procent av marknaden; laminatgolv backade med 3,5 procent medan textilgolv ökade 3 procent, främst tuftade golv och nålfiltsmattor.
Linoleumgolv minskade sin marknadsandel med 2,5 procent. Övriga golv (kork, kokos, sisal och gummi) minskade med 7 procent.
Golvavjämning, som avjämningsmassor, handspackel och golvbruk, ökade försäljningen med strax över 3 procent. Fog- och fästmassor till byggkeramik tappade knappt 2,5 procent.
Totalt beräknas den svenska golvmarknaden ha omsatt 8,7 miljarder kronor under 2021, vilket är en svag ökning från året innan.