- Mer förädlade träprodukter såsom färdigmålade utvändiga panelbrädor
- Större leveranssäkerhet
- Ökad dialog mellan träproducenterna och bygghandlarna
Med en 20-procentig uppgång för trävarorna kunde leverantörerna av trä kosta på sig löften till bygghandlarna inför 2015 på årets Trämarknad i Karlstad.
Leverantörer av trä och bygghandlare och andra branschföreträdare fick tillfälle att mötas vid årets Trämarknad arrangerad traditionsenligt av Svenskt Trä den 20 november. Solen lyste inte bokstavligt i Karlstad men bildligt eftersom branschen gör ett starkt år.
17,5 miljoner kubikmeter
I år beräknas 17,5 miljoner kubikmeter sågat virke produceras vilket är en ökning med nio procent jämfört med året innan. Efterfrågan märks inte minst hos landets bygghandlare. Medan ökningen för övriga varor ligger på 5-6 procent på årsbasis är uppgången för trävaror cirka tre gånger så stor. Trävaror står för nästan en tredjedel av den totala försäljningen, konstaterade Ulf S. Gustafsson, vd på Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund i sin presentation på Trämarknadsdagen.
Av de fem miljoner kubikmeter sågat trä som används på den svenska marknaden säljs hälften via bygghandlarna.
– Bygghandlarna är en mycket viktigt partner för oss. De klarar logistiken ut till slutkund och att informera om träprodukterna , säger Johan Fröbel, rådgivare trä- och limträprodukter på Svenskt Trä.
I samband med en presslunch med de ledande branschföreträdarna kunde Byggmax vd Magnus Agervald konstatera att bekräfta att försäljningen av trävaror blomstrat men att vi måste förbereda oss på en långsammare tillväxt redan nästa år.
– Mycket beror på väderpåverkan. Vi gynnades av en tidig vår. Jag tror inte att vi får se samma utveckling nästa år, sa han.
Utemiljön viktig
Rot-avdragets utveckling har gått från grundläggande arbeten som takrenovering och därefter inredning de första åren för att nu handla om utemiljön. Fasader fixas till och altaner och staket byggs.
– Det handlar ofta om lounger och snygga utemiljöer gärna med exotiska träslag, säger Mikael Axelsson, vd på Moelven Wood AB
När några av företrädarna sedan tog plats i ett offentligt panelsamtal om ” Utvecklingen av byggmaterialhandeln – vår största marknad” lett av Svenskt Träs direktör Mikael Eliasson slängde Magnus Agervald ut en brandfackla om vikten av att leverera i tid.
– Leverantörerna måste klara av det mest grundläggande. Vi vill ha varorna den dagen vi kommit överens om i rätt mängd och i rätt skick. Det måste bli skärpning här.
Mikael Axelsson på Moelven Wood svarade att det är lite för mycket fokus på priset i dag, underförstått, med ett högre pris ökar leveranssäkerheten. Han uppgav att Moelven byggt ett särskilt logistiksystem enbart för bygghandeln. För Järn Bygg Färg beskrev Mikael Axelsson efter debatten svårigheterna att långt i förväg producera, lagra och sedan leverera exakt den mängd som Byggmax väntas sälja under några korta sommarmånader.
Leverans i tid hygienfaktor
SCA Timber har inom ramen för dotterbolaget Supply Skandinavien på sex år gått från noll till att bli en av de tre största leverantörerna på den skandinaviska byggvaruhandelsmarknaden. Bolaget är till 100 procent inriktat på leverans av byggträprodukter. VD sedan ett år tillbaka Markus Henningsson berättar att bolaget helt fokuserar på leveranserna och rätt längd på produkten till kund.
– Det är en hygienfaktor att leverera i tid och de längder kunderna efterfrågar. Vi kunde se brister hos oss för ett år sedan men vi satsade på att knäcka koden. Idag håller vi 98 procents leveranssäkerhet på de kunder som kräver det.
Men panelsamtalet handlade om att utveckla branschen på flera sätt. Byggmax efterlyser mellanstrykningar av utvändiga panelbrädor redan innan de levereras och kanske färdigmålat på sikt. Detta kräver dock att man löser frågan om problem med fukt i spikhål etcetera.
Kompetens är ett annat verktyg. Ulf S. Gustafsson berättade att arbetet för att utbilda personalen i bygg- och trävaruhandeln genom det gemensamma utbildningsprogrammet ”Certifierad Träexpert” har varit värdefullt. Mer än tusen personer har gått utbildningen.
Mikael Axelsson på Moelven som omsätter 850 miljoner hos bygghandlarna ville bredda debatten om innovationer och utveckling. Han anser att medan andra produkter har ett väl synligt varumärke bakom sig är träleverantören helt osynlig idag.
– Trä har alltid varit generiska produkter. Vi vill ha en större identitet och satsa mer på design och användning och skapa en attraktiv handelsplats för bygghandeln mer än bara en brädgård.
Mikael Axelsson uttryckte en förhoppning om att leverantörerna och bygghandlarna ska öka dialogen och börja dela upp vad var och en gör bäst.
– Och se till att inte bara öka kostnaderna utan också tillföra värde.
I samband med Årets Trämarknad delades 2014 års riddare av Trämarknadsorden ut till Karl Hedin, ägare av AB Karl Hedin.
Mikael Kindbom
Bildtext vd: – Jag upplever att det finns en stor ambition från träförädlingsföretagens håll när det gäller att ta ansvar för en större del av kedjan från produktion till butik, säger Mikael Eliasson, vd på Svenskt Trä.
Bildtext2 män i panel: Mikael Axelsson på Moelven och Magnus Agervald på Byggmax diskuterade bland annat leveranstider på Årets Trämarknad.