Varuhusen har blivit bättre på el de senaste två åren. Det konstaterar Elektriska Installatörsorganisationen, EIO,i en ny uppföljning av sin Noll koll-rapport.
När EIO följde upp sin rapport Noll koll – Stora brister vid butiksförsäljning av elartiklar i oktober 2013 uttryckte man missnöje med felaktiga råd och annat på de varuhus man besökte.
I årets undersökning gjorde EIO oannonserade besök i elva varuhus i Halmstad, Uppsala, Umeå och Skellefteå, bland annat hos kedjorna K-rauta, Bauhaus, Jula, Clas Ohlson, . I likhet med tidigare års undersökningar granskade EIO om det på produktförpackningarna eller vid försäljningsstället, fanns information om behörighetssystemet.
Butiksbesöken avslutades med att organisationen tog kontakt med närmaste säljare för att ta reda på vilken muntlig information om behörighetsreglerna kring golvvärme för 230 volt man fick som kund.
På e-handelssajterna undersökte man igen om det i presentationen av respektive produkt fanns information om att den krävde behörighet för att installeras. Därefter togs kontakt med kundtjänst för att ställa frågor kring installation av golvvärmen för att därigenom ta reda på vilken muntlig information om behörighetsreglerna man fick som kund.
Svårt få vägledning
Sammantaget visar resultatet att det fortfarande är svårt som konsument att få rätt vägledning vid köp av elprodukter som kräver behörighet vid installation. Det gäller både i den fysiska byggvaruhandeln såväl som på e-handelssajter.
– Glädjande ser vi i årets undersökning att det går att få till förändring. Redan förra året såg vi spår av förbättring hos Julas byggvaruhus och de har fortsatt ta steg i rätt riktning. Men fortfarande saknar de flesta av de övriga butikerna skyltning och produkterna märkning samtidigt som personalen ger felaktiga råd. Även e-handelssajterna har fortfarande för lite information för säkra köp, säger dock EIO i sin rapport.
Här är några sammanfatande punkter av rapporten:
- Vare sig i butikerna eller på e-handelssajterna fanns det i ett enda fall tydligt skyltad information om behörighetssystemet. Uppmaningar om att anlita en elektriker om man som konsument är osäker på elarbete fanns bara i undantagsfall.
- På de undersökta produkterna och produktsidorna fanns endast i ett par fall information om att inkoppling kräver behörighet på förpackningen. I något högre utsträckning förekom information om behörighetsreglerna vid försäljningsstället, exempelvis på hyllkanten och på e-handelssajterna.
- I samtalen med butikspersonal var resultatet nedslående. Endast en butik, Jula i Uppsala, berättade om vilka regler som gäller vid installation av golvvärme 230 V som svar på en direkt fråga. Julabutiken i Uppsala var även den enda butiken som uppmanade konsumenten att anlita en elinstallatör vid behörighetskrävande arbete.
- Resultatet var något bättre via e-handelns kundtjänst jämfört med ute i butik. Där både Bauhaus och Jula berättade på eget initiativ om behörighetsreglerna för installation av golvvärme samt uppmanade konsumenten att anlita en elinstallatör.