Woody är på offensiven med nya affärsplan. Trots att kedjan förlorat flera viktiga ägare råder optimism. Det visade den årliga Woody-mässan i Göteborg i förra veckan.
JBF intervjuade utställare och besökare. Här kommer ett svep.
Cembrit
Richard Winqvist på Cembrit visar Windstopper Extreme, vindstoppsskivan som blivit något tunnare, 4,5 millimeter och därmed 20 procent lättare. Den uppges tåla vilket väder som helst. Vindstoppsskivan monteras under byggets gång och skyddar mot väder och vind åtminstone i ett år innan fasaden bör slutföras.
Boa
Lars Linell från Wilsonart medverkade vid Boas monter med ett helt nytt sortiment av bänkskivor i 22 olika dekorer som ska likna allt från massiv ek till sten och marmor. Skivan tillverkas av Wilsonart i högtryckslaminat och Boa har ensamrätten i Sverige. Ett smidigt kantband har tagits fram som matchar skivdekoren och som tejpas på framsidan och sidan.
Boa visade också upp en spånskiva med målningsfilter på ovansidan som kan övermålas eller tapetseras. Den monteras i ett klicksystem på väggregel eller på befintligt skruvfast underlag. Därmed försvinner hela det tidsödande momentet med spackling.
Paroc
Markus Ulvfengren presenterar klimatskivan Zero som kan monteras direkt mot fasad vid nybyggnation med självbärande system utan köldbrygga. Systemet som är till för lågenergihus har testats med gott resultat på nya hus i bland annat Uppsala. Det finns ingen begränsning att bygga på höjden och montaget går snabbt och smidigt.
Gelia
Gelia kommer med en ny bändfri arbetsbelysning med både uppladdningsbara batterier och nätanslutning. Belysning är resultatet av Arbetsmiljöverkets allt hårdare krav på belysning.
– Man riskerar inte att bli bländad och till exempel ramla ner i en grop. Men mest nöjda är nog målarna som slipper släpljus, säger Johan Orest på Gelia.
Peter Heie
– Fenomenet med regionala Woody-mässor är jättebra. Då får man med sig sina kunder som annars inte har tid att åka så långt. Vi har flera bussar som gått hit. Man får jättefina kontakter med sina leverantörer och byggare och säljare får klämma och känna och får tips på lösningar. Det behöver inte vara helt färska nyheter, man lär sig mycket ändå, säger Peter Heie, delägare till Sotenäs Trä.
Kunden Lars-Åke Falk
Lars-Åke Falk arbetar på Erlandssons Byggnadsservice som är kund till Sotenäs Trä och var medbjuden till Woodymässan. Han var mycket nöjd med mässan.
– Det är en bra blandning och det har kommit mycket nytt sedan jag var på mässan i Göteborg senast.
Följer du produktnyheter?
– Ja, i och med att jag är både skyddsombud och snickare så ser man både fördelar och nackdelar.
Sika
Annica Andersson och Annica Harrysson visar upp en trycktub med lim och fogmassa som inte behöver någon pistol. Ett litet handtag klämmer ut lim- och fogmassan som fungerar både inom- och utomhus. Öppnad tub håller i tre veckor.
Habo
De här eleganta hatthyllorna som här visas upp av Håkan Isaksson lanseras nu av Habo. Det är klassisk design i trä eller plast och kunden monterar ihop dem själv. Standardlängden är en meter men den kan kapas eller förlängas.
Randers Tegl
Svarta tvåkupiga ofalsade tegelpannor har hittills lysts med sin frånvaro på marknaden men har nu tagits fram av Randers Tegl. Lars Rutberg berättar att de har en hård smutsavvisande yta och är väderbeständiga med den nya förlängda frostgarantin på 30 år.
– Mottagandet har varit mycket positivt. En återförsäljare beställde direkt för lagerhållning.
Bygglärarna far och son Kjell och Tim Johansson besöker Svenskt Trä
Kjell Johansson och hans son Tim är båda lärare på Partille Gymnasiums byggprogram sedan Tim slutade som snickare. De är därmed stora kunder till byggmaterialhandeln. De tog med sig förstaårseleverna till Woodys mässa vilket är en tradition i Partille.
– Det brukar bli tusen frågor i skolan dagen efter, berättar Tim Johansson.
När vi möts i Svenskt Trä har de fått tips av Johan Fröbel om hur man kan använda organisationens kunskapsmaterial i undervisningen vilket de redan gör flitigt.
– Deras webbutbildning är mycket pedagogisk och perfekt att använda i undervisningen, menar Kjell Johansson.
Luna
Lunas arbetsbelysning Mareld lanserades i september och har fått bra respons för sin ljusstyrka. Det finns olika varianter beroende på ändamål och de har bluetooth för musikuppkoppling.
– De går åt som smör i solsken. Vi har fått fylla på lagret hela tiden, säger Jonny Gustavsson.
Essve
David Nilsson visar besökare Essves karmskruvar med en hylsa som förstärkts för att klara varvtalen på skruvdragarna. Han berättade också om ett nytt trälim som sätter sig på 30 sekunder för lister och foder.
– Slutkunderna är jättenöjda för det trådar sig inte, säger David Nilsson.
Icell
Icell har redan en miljövänlig isolering av återvunnet tidningspapper för innerväggar men nu har man kommit med 120 och 145 millimeters skivor för ytterväggar vilket har varit efterfrågat från kunderna.
– Det är världspremiär för den här nyheten på Woody-mässan. De som har varit här i montern och tittat har varit väldigt imponerade över att den här skivan nu finns, säger Johan Thorén på Icell.
GOP
Här står Martin Kornbakk med ett karmskydd i plast. Den ska skydda karmarna under renoveringar när man passerar med otympliga föremål. Dessutom visade han och kollegerna upp en skyddsplast för att skydda golv under renovering.
Tectis
Johan Hell på Tectis visade upp sin Sitko Elastic-tejp. En butyl-tejp som är oehört elastisk och flexibel med syfte att täta rörgenomföringar. Tejpen dubbelviks och läggs runt röret för att sedan fällas ut.
– Det här är både snabbare och billigare än rörmanschetter. Det går åt mindre tejp, förklarar Johan Hell.
Woodys ledning
Samma dag som Woody-Mässan ägde rum i Göteborg slog beskedet om att Fredells lämnar Woody ner som en bomb. Men humöret var ändå på topp hos ledningen.
– Det var ju en odramatisk skiljsmässa eftersom vi haft en bra relation men visst beklagar vi att det blev så, säger Fredrik Johansson, vd på Woody.
Men Woody är på offensiven med en affärsplan som kommer att märkas framöver. Joakim Lundgren, försäljningschef på Woody berättar att man ska underlätta för delägarna att knyta riksbyggarna till sig.
– Vi siktar på topp 50-bolagen och de största byggarna i regionerna. I dag är vi väldigt stora på de mindre fåmansbolagen men det kräver förstås en helt annan typ av bearbetning för att nå de stora. Det behövs en uppsökande verksamhet.
Säljargumenten för att nå jättarna är ett stort tjänsteutbud och bra logistiklösningar.
Marie Thelin, inköpschef, aviserar förändringar i Woodys inköpsstrategi. Dagens ramavtal ska bytas ut mot stora fasta volymer med färre leverantörer inom varje segment.
– Det ger stordriftsfördelar och bir tydligare, säger Marie Thelin.
Fredrik Johansson som blev vd förra året besökte sin första Woody-mässa.
– Fantastiskt. Det här är en kontrast till digitaliseringen, här pratar vi varor, människor och möten och gör affärer.
Fredrik Johansson kan notera 4,5 procents uppgång för Woody på jämförbara enheter förra året.
– Det är okej men vi har större ambitioner. Det finns mer att göra på många orter.