XL befäster sin ställning som den ledande bygghandelskedjan i Sverige efter en ökning med 800 miljoner kronor.
– Det är verkligen rätt att satsa på proffsen. Gör det själv-sektorn utvecklas inte alls på samma sätt, menar Bert Larsson, vd för Byggtrygg, servicebolaget för XL-handlarna.
De 83 XL-handlarna svarar tillsammans för cirka 7 miljarder kronor i omsättning enligt Byggtryggs beräkningar som justerats för Träminutens och Elof Hanssons övergång till Derome under den aktuella tiden. Något som Bert Larsson för övrigt fortfarande beklagar. Men i övrigt är det en munter vd jag möter på kontoret på Råsundavägen i Solna. En ökning med 13 procent är i nivå med branschgenomsnittet och det krävs givetvis lite extra för att hålla ökningstakten för en kedja på en redan hög nivå.
Bert Larsson ser flera förklaringar till framgången. – Våra delägare (i Byggtrygg) har utvecklats väl liksom de små och medelstora byggföretagen som har nytta av rotavdragen och den allmänna konjunkturen. Bert Larsson inser det tacksamma i att satsa på proffsen. Han menar att bygghandlare som lägger tonvikten på gör det självarna har det svårare.
– Företag uppskattar mer de tjänster vi erbjuder. Det som skiljer varuhusen från fackhandeln är XL-handlarna har distributionen och är mer lösningsbenägna och hjälper kunderna på ett annat sätt.
Byggtrygg ökar antalet delägare ökar från år till år och att det finns många som är intresserade av att gå in i XL, en del till och med utan att ens ha hunnit etbalera en bygghandel. En jämförelse med andra kedjor visar exempelvis att Byggmax och Bauhaus, som i och för sig satsar på gör det självarna, är hälften så stora som XL. Mikael Kindbom Bildtext: Bert Larsson framför kartan med de 83 XL-handlarna