I Värnamo med cirka 35 000 invånare i kommunen och ett sjudande näringsliv saknades länge XL-Bygg. Men Henric Sandahl med ett kvarts sekel bakom sig på Beijer förstod potentialen. Han och några delägare satsade och når nu över 30 miljoner första året.
Lilla Klevshult utanför Värnamo är med sina 300 invånare inte särskilt berömt men orten har i alla fall format fem entreprenörer som i dag äger XL-Bygg i Värnamo. Henric Sandahl – hade gått den långa vägen från butikssäljare till filialchef i Värnamo och visste hur man säljer byggvaror till smålänningar.
Den 10 april förra året förverkligade de drömmen om en anläggning i Värnamo efter tre dagars invigning. Då hade de på ett halvår hunnit bestämma kedjetillhörighet och plats och rekryterat personal. I dag är de tacksamma över att det blev XL-Bygg.
– Vi åkte till dem i Stockholm och presenterade vårt upplägg och affärsidé och kände direkt hur rätt det var. Efter en vecka fick vi klartecken. Man märkte redan vid invigningen vilket dragplåster XL-Bygg är som varumärke. Vi hade aldrig klarat det här utan dem och den enorma hjälp och support vi fått från våra leverantörer, säger Henric Sandahl.
Nära Beijer
Platsen blev den tomt på 6 000 kvadratmeter och lokaler där Holmgrens Bil hade legat, bara några hundra meter från Beijer. Efter fem månaders renovering fanns det drive in och allt annat som man behövde inklusive en butik. Företaget har också i dagarna säkerställt ytterligare cirka 1000 kvadratmeter för framtida expansion.
Men i rekryteringen valde ledningen en okonventionell väg av alldeles speciella skäl.
– Vi bestämde oss för att inte personal ifrån min gamla arbetsgivare eller andra konkurrenter. Därför kom personalen som i dag uppgår till 8 personer från andra branscher och de fick läras upp från grunden när det gäller material och branschkännedom.
Tufft
Det låter tufft?
– Det var en utmaning. Vi tillsammans med våra leverantörer har fått utbilda dem. Det handlade ju om logistik och material och annat. Först nu efter ett år känner vi att rollerna börjar falla på plats,
– Dessutom ställer vår affärsidé stora krav på personalen, nämligen att vi inom 3-5 år ska vara det självklara förstavalet för bygdens lokala byggare.
– Men personalen har varit fantastisk. De har velat lära sig, varit lyhörda och inte sett någonting som omöjligt.
Hur skaffade ni kunder då?
– Vi fick med oss lokala byggare redan från start vilket är en av orsakerna till vår omsättning. Annars tar det ca tre år för en proffssäljare att bygga upp en kundkrets.
Tävlingsmänniska
Henric Sandahl är en tävlingsmänniska. Det märker man snabbt.
– Ja, jag tycker säljandet är det roligaste som finns. Att få göra en kund nöjd och få ett avslut brinner jag för.
Läs hela reprotaget i senaste numret av JBF.