De bygghandelskedjor som gjort en satsning på Sveriges Radios Musikhjälpen under veckan är Optimera och XL-Bygg.
En decembervecka om året sänder radion dygnet runt för att lyfta fram en undangömd humanitär katastrof. I Musikhjälpen är det lyssnarens musik – och ditt engagemang – som räddar liv.
I år är Optimera och XL-Bygg med och peppar sina delägare att bidra. XL-Byggpartner AB i Stockholm och skånska XL-Byggg Hans-Anders skänkte på fredagen 5000 kronor vardera. Woody Åkersberga hade på fredagen anmält sig som enskild representant från sin kedja.
Musikhjälpen är ett insamlingsevent som funnits i Sverige sedan 2008. I 144 timmar sänder Sveriges Radio direkt dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undangömd humanitär katastrof. Det är ett nytt tema i Musikhjälpen varje år.
I programmet blir tre kända programledare inlåsta i en studio på ett torg i en svensk stad. I år har turen kommit till Umeå den 11-17 december. Under veckan har de fått besök av engagerade människor som på olika sätt bidrar till kampen för årets tema. Artister har uppträtt och kända människor kommit på besök för att engagera sig, och som ett kitt i hela sändningen ligger publikens låtönskningar som alla bidrar till insamlingen.