Karin Eriksson, vd på XL-Bygg, har mest makt i den rena byggvaruhandeln enligt tidningarna Market och Icanyheter som nu har rankat 2019 års mäktigaste inom handeln i Sverige. Bent Holm, dollarstores vd, tar förstaplatsen.
Tidningarnas rankning av de 100 mäktigaste i ett urval:
1. Bent Holm, vd Dollarstore: “butiksbeståndet har ökat från 63 till att passera 100, och den 30-procentiga tillväxten gjordes med kraftigt ökad lönsamhet”.
3. Kunden: “Välinformerade kunder gör att det inte längre att dölja eventuella fel, brister eller andra tillkortakommanden”.
5. Hållbarhetstrenden: “Alla i detaljhandeln måste i dag förhålla sig till miljö- och hållbarhetsfrågorna”.
14. Rustas vd, Göran Westerberg: “Med en kraftig butiksexpansion, nischad e-handel och rusande tillväxt har lågpriskedjan befäst sin redan starka position på marknaden”.
15. Mobilen: “När fler transaktioner sker genom den handburna datorn har mobilanpassade lösningar blivit en hygienfaktor för varenda onlinebutik”.
18. Joachim Frykberg, vd, Jula, då han “vågat staka ut en egen väg, olikt någon annan i branschen vilket bevisligen har gett effekt”.
22. Pop up-butiken: “När hyresnivåerna skjuter i höjden samtidigt som fysisk närvaro och personlig service har blivit huvudingredienser i varumärkesbyggandet har pop up-butikernas närvaro exploderat”.
23. Karin Eriksson, vd på XL-Bygg: “Maktbalansen i byggjätten förändrades när norska Mestergruppen gick in som huvudägare. Samtidigt har affären gett kedjan större muskler. Nu väntar en kraftfull satsning på expansion och digitalisering. I oktober lanserade kedjan sina första egna märkesvaror”.
27. Google: “Med 55 miljoner sök dagligen börjar de allra flesta konsumenternas köpresor hos sökjätten. Och är du som handlare inte relevant, eller betalar för din position, finns risken att du aldrig når ut till kunderna. Snacka om att äga både kund och retailer”.
41. Geir Thomas Fossum, vd Beijer Byggmaterial: “Byggjätten har gått på offensiven det senaste året. Ett tiotal nya varuhus har förvärvats. Det i kombination med organisk tillväxt har enligt kedjan gett en omsättningsökning på 30 procent.”
46. Prisjakt: “I takt med e-handelns tillväxt blir pristransparens allt viktigare. Prisjakt är navet i kundernas letande efter bästa pris och en verifikation att produkten lever upp till förväntningarna”.
75. Mattias Ankarberg, vd Byggmax Group.
83. Instagram
95. Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.
100. Fredrik Johanson, före detta vd Woody Bygghandel, nu kommersiell chef, ÖoB.