Byggmax tjänar pengar. Närmare bestämt knappt 300 miljoner kronor förra året. Omsättningen ökade med 10,3 procent, mer än branschgenomsnittet. – Men 2015 blir ett satsningsår, säger Magnus Agerwald, vd för Byggmax till Järn Bygg Färg. Bygg- och järnhandlarnas index för 2014 visade en uppgång i försäljningen med 6 procent i genomsnitt. Byggmax gick betydligt bättre. Förklaringen ligger, enligt vd Magnus Agerwald, i det nya koncept som rullas ut i allt fler butiker. Under 2014 gjordes 35 butiker om och därmed är ungefär halva affärsnätet nu uppgraderat till vad som kallas Byggmax 2.0.
– Det innebär bättre skyltning och fler artiklar, ungefär 1000 artiklar ytterligare, berättar Magnus Agerwald.
Han ser innevarande år som ett ”satsningsår”.
– Vi satsar på Finland, nätet och så utökar vi de tjänster som vi erbjuder kunderna med takläggning, sätta upp innerväggar med mera.
Nytt butikskoncept
Det nya butikskonceptet slukar en del administrationskostnader och kräver också betydande marknadsföring vilket kommer att märkas i årets siffror. Rörelseresultatet för Bauhaus 2014 var 297 miljoner kronor att jämföra med 247 miljoner året dessförinnan. Men Magnus Agerwald ser alltså mot bakgrund av kommande satsningar anledning att varna för krympande marginaler detta år. Omsättningen är på drygt 3 miljarder kronor. Sju nya butiker har öppnats under 2014, fyra i Sverige, två i Norge och en i Finland.
Byggmax kan nu också njuta av förmånligare räntor. Förra våren tecknade Byggmax ett nytt treårigt finansieringsavtal med 30 procent lägre räntekostnader på helårsbasis.
Det går alltså bra för Byggmax. Detta avspeglar sig också i utdelningen till aktieägarna som ökar med 30 öre jämfört med året före till 2.60 per aktie.
Ägarmässigt skedde stora förändringar för Byggmax. Storägaren Altor klev av i april och grundaren Stig Notlöv har nu sålt nästan alla sina aktier.