Krabban har intagit Fredells. Så kallas den jättelika fotoapparaten som ska ge 20 000 produkter liv på företagets kommande hemsida. Vi tar hissen från butiken ner till underjorden där ”krabban” som maskinen döpts till förvaras i ett rum. Jag känner mig som i en agentfilm. Här tillbringar Petra Jonsson en stor del av sin arbetstid med att dokumentera produkter av alla de slag som finns i en stor bygghandel. Hon är till vardags ansvarig för produktinformationen och Anders Pemer är E-handelschef på Fredells och ansvarig för det projekt som nu växer fram och som han hoppas ska bli Sveriges bästa bygghandels-webb.
Petra Jonsson tar flera bilder av varje produkt för att betraktaren ska få så mycket information som möjligt. Med hjälp av häftmassa ställer hon skruvlådan på högkant nästan som ett konstobjekt.
– Det blir väldigt plottrigt på en hemsida när skruvleverantörer visar olika motiv, en visar kanske en bakgrund, ena annan förpackningen och en tredje visar bara upp skruven. Vi ville komma ifrån det, berättar Anders Pemer.
Sagt och gjort. Anders Pemer fick kontakt med en firma som Fredells anlitade i ett helt annat ärende och han berättade om tanken på att dokumentera cirka 20 000 produkter på bild. Firman visade sig ha just denna unika apparat. För en dryg månad sedan fick den levererad och allt har gått som planerat.
Anders Pemer och Petra Jonsson är förväntansfull inför hemsidelanseringen. Petra Jonsson ser fram emot att skapa en hemsida som Fredells får sätta sin egen prägel på. Anders Pemer anser att de flesta hemsidor i dag är för inriktade på torr produktinformation.
– Vi vill ha en informativ och inspirerande hemsida som skapar ett sug att komma till butiken. ”Krabban” kunde vara en unik satsning från en bygghandel. Men Anders Pemer har fått kännedom om att också Beijer har en dylik apparat och är i färd med en dokumentation i sin webb-satsning. Det är inge tvekan om att produktbilder är hett just nu.
Läs hela reportaget om ”krabban” i senaste numret av Järn Bygg Färg.