Trots att regler från årsskiftet kräver att Allmänna reklamationsnämnden ARN medlar i tvister mellan konsumenter och exempelvis bygghandlare vet ingen på myndigheten hur det ska gå till eller när detta kommer att bli möjligt, enligt vad Järn Bygg Färg erfar. Den största förändringen är dock att konsumenten får dubbelt så långt tid på sig att anmäla ärenden och att du som återförsäljare i fortsättningen tvingas informera konsumenten om möjligheten att vända sig till ARN.
I stället för sex månader har konsumenter i och med de nya reglerna från och med årsskiftet ett år mot tidigare sex månader på sig att anmäla ett företag till ARN vars beslut ges i form av rekommendationer men som de flesta företag följer. Detta innebär förstås svårigheter när det gäller att minnas ett ärende och att ta fram underlag och bevisning så lång tid efteråt.
Tidigare har inte företag behövt informera kunden om alternativet att vända sig till ARN i samband med en reklamation men nu blir det nödvändigt. Om företaget motsätter sig ett krav från konsumenten måste denne informeras om möjligheten att gå till ARN. Görs inte det kan företaget drabbas av så kallade marknadsrättsliga sanktioner.
I den förordning som styr ARN:s verksamhet och som regeringen nu uppdaterat har regeringen fört in förlikning som ett helt nytt instrument. ARN ska alltså agera medlare i konflikter mellan exempelvis ett byggvaruhus och en kund. Det stadgas att ”Myndigheten ska verka för att parterna kommer överens om det inte bedöms som olämpligt”.
Var femte anmälan avskrivs
Redan i dag avskrivs var femte anmälan, troligen i de flesta fall för att parterna kommer överens. Men myndigheten har ingen aktiv roll i detta. Från och med årsskiftet måste ARN alltså vara med och medla. Men när jag ringer kansliet och frågar om det finns riktlinjer för detta svarar en representant som inte vill citeras nej. När jag undrar hur det kommer sig när lagen trätt i kraft för en månad sedan får jag ingen förklaring.
Att medverka till att parterna förliks är vardagsmat i domstolarna. Det sker varje dag. Det är alltså inte fråga om någon tung vetenskap. I våra grannländer Danmark, Norge och Finland arbetar motsvarigheterna till ARN för fullt med förlikning sedan tidigare. Ändå kommer vi inte att se någon medverkan från myndigheterna i nuläget.
I den statliga utredning som ligger till grund för de nya förändringarna ges direkta tips till ARN för den händelse nämnden behöver hjälp att komma i gång. ”Förlikningsviljan bör i stället som huvudregel undersökas av en beredningsjurist via telefon. Även e-post bör kunna användas i vissa fall, särskilt som ett komplement efter det att en telefonkontakt först tagits. I den mån det finns intresse från parternas sida, bör en effektiv diskussion rörande möjligheterna för parterna att göra upp i godo kunna uppnås på det sättet” står det i SOU 2014:47.
Ytterligare en nyhet är att värdegränsen för tvister som rör elektronik sänks från 1 000 kronor till 500 kronor.