–
Byggeramikrådet BKR är kritiskt till Länsförsäkringars tester och utpekanden av läckande tätskikt.
– Vi tycker att det är olyckligt att Länsförsäkringar återigen genomför funktionstester som har så allvarliga brister, säger Magnus Jansson, vd på BKR. BKR pekar bland annat på att testerna har genomförts i laboratoriemiljö, vilken skiljer sig väsentligt från en vanlig funktionsmiljö. I testerna är det endast tätskiktet som monterats, utan spackel, fästmassor och keramiskt ytskikt. I normal funktionsmiljö i ett badrum utsätts inte tätskikten alls lika hårt som vid testet.
– Vi vet från egna utförda provningar på SP i Borås att utfallet för ett system kan variera mellan olika tester, det ligger i provningarnas natur. Vi har vid upprepade tillfällen ställt frågor till olika försäkringsbolag, bland annat Länsförsäkringar, om hur stora skadebelopp som utbetalas och som har direkt koppling till brister i tätskiktet. Vi har inte fått någon sådan statistik. Vi vet att vattenskador kostar enorma belopp, men det är inte möjligt idag att säga hur stor del av dessa kostnader som hänför sig till på marknaden förekommande tätskiktssystem, säger Magnus Jansson.
Branschens egen statistik visar på att det handlar om en mindre andel. Dessutom konstaterar BKR att Länsförsäkringar i likhet med övriga försäkringsbolag fortsätter att försäkra alla av BKR godkända tätskiktssystem, också samtliga system som förekommer i det aktuella funktionstestet.
Magnus Jansson vill nu se ett riktigt omtag när det gäller Länsförsäkringars tester av tätskikt.
– Vi har vid upprepade tillfällen sökt ett konstruktivt samarbete med Länsförsäkringar kring testerna. När sådana här tester genomförs måste det ske under övervakning av behörig och för ämnet utbildad personal. Det måste även ske i enlighet med tillverkarens monteringsanvisning.