I samband med premiären på Bauhaus nya varuhus i Göteborg på fredagen hävdade marknadschefen Johan Saxne att ”många byggvaruhuskedjor går med förlust”.
– Det låter märkligt. De allra flesta går fantastiskt bra, säger Ulf S. Gustafsson, vd för Byggmaterialhandlarna.
När jag når Johan Saxne i samband med invigningen av varuhuset i Göteborg är han först lite tveksam till att ha sagt det där om konkurrenterna.
– Det måste vara någon journalist som skrivit fel.
Nej, det står i Bauhaus officiella presmeddelande. ” I tider då många byggvaruhuskedjor går med förlust (reds, kursivering), kan vi öppna ett av Sveriges största varuhus till följd av den ökade efterfrågan på vårt utbud.
– Oj, det måste vara en miss från min sida, kommenterar Saxne.
Så vi ska bortse från det?
– Nej, eftersom det är våra viktigaste konkurrenter som går dåligt, säger marknadschefen som inte ser anledning att stryka sitt påstående.
Men också detta är en sanning med modifikation. De enda kedjorna som gått knackigt är K-rauta som dock vänt till en rekordliten förlust förra året och Hornbach som gjorde sin första vinst förra året med 83 miljoner kronor.
Full koll
Ulf S. Gustafsson (bilden till höger) på Byggmaterialhandlarna har full koll på branschen som går som tåget sedan länge
.
– Det är inte korrekt att många kedjor går med förlust. Branschen har gått fantastiskt under hela 2000-talet och ökade explosivt förra året. Och ökningen fortsätter i år med 6,7 procent fram till augusti.
Ulf S. Gustafsson är dock medveten om att inte riktigt alla hängt med lönsamhetsmässigt. Och lönsamheten behöver förbättras på många håll. Men förluster hör till undantagen.
– Utifrån ett branschperspektiv kan man definitivt inte säga att många kedjor går dåligt.
Johan Saxne säger dock att Bauhaus inte vill ägna tid åt att diskutera konkurrenterna utan istället vara med när Sverige ska bygga hundratusentals lägenheter.