Redan fem år efter invigningen av Flexits fabrik i Töcksfors klippte näringsministern bandet till en rejäl utbyggnad i somras. JBF träffade ägaren, vd:n och den Per Ek som hämtats från konkurrenten införd satsningen på den svenska marknaden. Flexit startades 1974 av Finn Martinsen och ägdes fram till i våras av hans söner Alf och Pål innan den sistnämnde tog över hela företaget och placerade son och dotter i företagsledningen. Därmed blir företaget mer lättstyrt och fokuserat.
Huvudkontoret ligger i Ørje en bit in på den norska sidan. Fabrikslokalerna i värmländska Töcksfors på 8 000 kvadratmeter blev klar 2012 och sysselsätter 118 personer. Här ryms också produktutveckling och inköp. I somras invigdes ytterligare 2 400 kvadratmeter fabriksyta, plus kontorslokaler med plats för 28 medarbetare invigts av innovations- och näringsminister Mikael Damberg. Flexit presenterade i samband med det en av de nya produkterna som kommer att tillverkas i de nya lokalerna, Flexit Eco Nordic, som är en kombinationsprodukt för ventilation, värme och varmvatten. En framtidsinriktad produkt med fokus mot lågenergihus.
Mekanisk frånluft
Det började med enkla ventiler och på 80-talet körde Flexit igång med mekanisk frånluft. Numera handlar det mycket om passvihus och plushus. I Norge är man en dominerande aktör både bland hantverkare och slutkunder.
Nu ska man bli stora också i Sverige. Men ännu har vi inte norrmännens lagstiftning och medvetenhet kring att växla luft.
– Sju liter frisk luft i sekunden krävs i ett norskt sovrum, upplyser ägaren Pål Martinsen och vd:n Knut Skogstad som tillträdde i våras.
Via byggmaterialhandeln
Distributionen av produkterna går via byggmaterialhandeln, bostadsproducenterna, ventilationsbranschen och el- och rörbranschen. Slutmålet är nya och existerande bostäder samt kommersiella fastigheter.
Företaget har dubblat omsättningen till över en halv miljard på tio år. Men i Sverige finns det ännu mycket att göra, framför allt hos byggmaterialhandlarna där engelskägda Fresh och Pax har ett starkt grepp.
. Men vi ska utmana engelsmännen, säger Pål Martinsen med ett leende.
Per Ek är ett välkänt ansikte för bygghandlarna efter drygt 26 år med just varumärkena Fresh och Pax. Nu ska han lyfta Flexit i Sverige där medvetenheten om behovet av luftväxling ökar så smått. Och det är den potentialen som Flexit nu vill ta vara på genom rekryteringen av Per Ek och satsningen på de svenska byggmaterialhandlarna för att nå proffsen och slutkunderna.
– Min uppgift blir att bygga ett utökat säljteam här och skapa ett attraktivt butikskoncept genom en bra kommunikation och paketering.
Hylla som talar till kunderna
Per Ek ser framför sig en butikshylla som talar direkt till kunderna trots att ventilation av många uppfattas som komplicerat.
– Kunderna ska känna att de vill se över sitt inomhusklimat när de går förbi hyllan, förklarar han.
Det ska ske genom kärnfulla och pedagogiska budskap i butiken i kombination med instruerande och inspirerande filmer och andra pedagogiska grepp på nätet.
Vill ni läsa hela reportaget om Flexit så finns det i senaste numret (nummer 10 av i år) av Järn Bygg Färg.