Järnia startade på måndagen sin första mikrobutik mitt i Frölunda Torgs galleria i Göteborg.
– Vi vill pröva att möta kunder i nya miljöer som de inte är vana vid, säger Järnias vd Matz Gustafsson.
Järnia startade på måndagen sin första mikrobutik mitt i Frölunda Torgs galleria i Göteborg.
– Vi vill pröva att möta kunder i nya miljöer som de inte är vana vid, säger Järnias vd Matz Gustafsson.
Järn Bygg Färg rapporterar då och då om järnhandlarnas kamp för sin överlevnad. Många företag har tvingats lägga ned, senast järnhandeln i Solna-gallerian som vi skriver om i nästa nummer av Järn Bygg Färg.
– Järnhandlarna är utsatta för ändrade köpmönster som måste mötas på nya sätt, menar Matz Gustafsson.
Ett recept kan vara den mikrobutik som Järnia invigde i måndags i gallerian på Frölunda Torg. Järnias vd menar att man här kombinerar marknadsföring genom att synas på en ny öppen plats och användningen av ny teknik, exempelvis köp genom telefonen på plats.
Mikrobutiken är en förlängning av den befintliga Järniabutiken i Frölunda, med samma sortiment och personal.
– Vi förlänger vårt butiksgolv på det här sättet när kassasystemet är uppkopplat mot mobiler och hemsidan.
Det finns begränsat med varor i mikrobutiken men den är bemannad och meningen är att säljaren ska lotsa kunden fram till affär.
– Vi ska framhäva vår kunskap som järnhandlare på en plats som besöks av 1,2 miljoner människor per år.
Mikrobutiken är på försök, först i en månad vilket förlängs om det faller väl ut.