2 700 utställare från över 50 länder. En 235 meter lång gata med gör det själv-produkter. Järnvarumässan i Köln i mars nästa år lockar förstås med sitt stora format men också med den digitala revolutionen där bland andra Amazon Business kommer att uppträda som utställare. Och svenska Hultafors gör comeback på stor monteryta.
Det var under en presskonferens i Hamburg i förra veckan som nästa års Internationale Eisenwarenmesse presenterades av staben på Kölnmässan. Ett 40-tal journalister från fackpress över hela Europa var på plats varav JBF var enda tidning från Sverige.
Vi fick höra bland andra Katharina C. Hamma, operativ chef på Kölnmässan, berätta om hur läget ser ut inför arrangemanget den 4-7 mars nästa år. Hon konstaterade nöjt att 95 procent av mässytan redan är bokad och att 2 700 utställare från över 50 länder väntas till Köln. Det gäller att ha starka ben på den 144 000 kvadratmeter stora ytan. Mer yta finns inte att tillgå just nu och ska mässan växa får man hitta nya lokaler.
Besökare från 120 länder
Det väntas besökare från 120 länder. De kommer att få uppleva de sedvanliga produkttyperna men också de digitala innovatörerna där Amazon Business bara är ett i raden av företag på plats.
– Det är första gången de är med som part. De är ju en relevant aktör när det gäller digitaliseringen, menar Matthias Becker, chef för Eisenwarenmesse.
E-Commerce (särskild arena för digitala plattformar) och övrig digitalisering blir särskilda teman på mässan men också 3D-printing blir väl representerat.
– Digitaliseringen är en megatrend och gör inte halt vid järnvaruindustrin. Både leverantörer och återförsäljare brottas här med utmaningar som rymmer både risker och möjligheter, menar Katharina C. Hamma.
Men Katharina C. Hamma betonade ändå att fokus ligger på exportorienterade medelstora företag för vilka mässan är stor chans att synas då de inte har resurser att synas på all världens hemsidor.
Gör det själv-gata
En särskild DIY Boulevard skapas i likhet med 2016, då det uppskattades mycket av besökarna, och mäter denna gång 235 meter.
En särskild start up-by inrättas på mässan där unga företag får chansen att visa upp sig.
På presskonferensen medverkade också J. Wolfgang Kirchhoff, ägare av ett familjeföretag i branschen och medlem av Eisenwarenmesses Advisory Board. Han presenterade fina försäljningssiffror från den senaste tiden, bland annat en omsättningsökning på 4,3 procent för järnvaror förra året och 7,2 procent upp första halvåret i år. Han redovisade uppskattningar från branschorganisationer om kningar också nästa år, om än något lägre tal.
Medverkade på presskonferensen gjorde också den internationelle trendspanaren Richard van Hooijdonk som blickade som visade spännande framsteg rörande allt i från självkörande bilar till uppkopplade hem. Han sa att retail-branschen behöver ändra sina strategier och att man behöver anställa personer med ett stort mått av nyfikenhet och snabbrörlighet.
Hultafors gör comeback med besked i Köln efter tio års bortavaro. På en 200 kvadratmeter stor utställningsyta visas företagets verktygsprodukter upp för all världens besökare.
– Vi finns redan i Europa men vi vill bli ännu starkare där och då är Eisenwarenmesse ett väldigt bra sätt att nå ut på, säger Malin Arvidsson, projektledare på Hultafors marknadsavdelning.