Vincenzo Lancia, född 1881 i Fobello i Italien, var en av de tekniker och entusiaster som i bilens barndom genom banbrytande idéer och raffinerade tekniska lösningar visade vägen mot den moderna bilen. Lancia Astura är ett exempel där tidlös form och utsökt teknik förenas.
Redan 1923 hade Lancia presenterat den revolutionerande Lambda, den första bilen med självbärande kaross och hydrauliska stötdämpare. Tack vare för den tiden ovanliga fyrhjulsbromsar, individuell framhjulsfjädring och en pigg aluminiumgjuten V4-motor, kunde Lambdan hålla jämn fart med betydligt större och starkare konkurrenter. Lambda anses vara en viktig milstolpe i bilens utveckling.
Lancia Astura Pinin Farina oöverträffad skönhet och elegans
1931 var det dags för Lancia att presentera en ny större, elegantare och bekvämare bil än Lambda. Bilen blev den första i en rad av Lancior där namnet börjar på A, exempelvis Ardea, Aprilia och Aurelia.
Astura hade 85 hk V8-motor med 17° vinkel mellan topparna och enkla överliggande kamaxlar. Motorn var extremt tystgående. Toppfarten var cirka 130 km/h. Lancia talade aldrig om årsmodeller utan bilarna producerades i olika serier i takt med förbättringar och förändringar. Asturan tillverkades i fyra serier fram till 1939. I Italien var Lancia synonymt med prestige och Mussoliniregimen valde Lancia Astura som officiellt statsfordon.
Då Astura till skillnad från Lambda hade separat chassi blev modellen populär bland italienska karossbyggare. Bilen på bilden är en Serie IV, skapad 1938 av den då unge Pinin Farina som i tidens populära Art Deco-stil skapade ett svåröverträffat mästerverk.
Lars Cyrus