Ventilationsexperten Fresh har ökat försäljningen under coronapandemin. Men det finns orosmoln. Råvarubrist hotar. Företaget är dock optimistiskt och de nya lokalerna ger förutsättningar för att kunna expandera ytterligare.
– Vi står oss starka. Större delen av vårt sortiment och våra produkter håller god design och hög prestanda, säger Andreas Löfstrand, vd på Fresh.
I 40 år huserade Fresh i det gamla pappersbruket i Gemla. Lokalerna blev med tiden för små och nu flyttar företaget till 8000 kvadratmeter stora lokaler i centrala Växjö.
– Vi har bland annat köpt en ny formsprutningsmaskin för att kunna öka produktionen ytterligare och den hade inte fått plats i den gamla fabriken. Hade vi varit kvar, hade vi varit tvungen att lägga produktionen i något land i Östeuropa eller hos något annat koncernbolag. De nya lokalerna ger oss möjlighet att fortsätta växa i Sverige, förklarar Andreas Löfstrand.
Flexibilitet viktig
Enligt honom var det inte något alternativ att vara kvar i de gamla lokalerna. Företaget behövde mer plats för att utveckla verksamheten. Fresh har en egen plastproduktion och gör mycket av tillverkningen själv, vilket gynnar företaget.
– Om vi behöver göra en ändring, kan vi ställa om snabbt. Det gör att vi har en fördel jämfört med många andra som köper hela sortimentet från Kina eller andra producenter med lång ledtid.
Andreas Löfstrand framhåller att Fresh ställer höga krav på prestanda och utifrån det vill man göra produkterna så väldesignade och tilltalande som möjligt. Till sin hjälp i produktutvecklingen använder man fokusgrupper med konsumenter och referensgrupper för installatörer.
– Vi vill ha med oss alla led. Vi vill att bygghandeln ser värdet i företagets produkter, att konsumenten gillar vår design och att priset är rimligt. Installatörer ska också tycka om att installera produkterna. Den dag installatörerna säger att våra produkter inte är bra att installera, då har vi förlorat, för då kommer konsumenten att övertalas att köpa något annan produkt.
Ökad tillväxt
Enligt Andreas Löfstrand har efterfrågan på bolagets produkter ökat under de senaste åren.
– Marken börjar ta slut och vi bygger allt närmare våra vägar, så dina och mina krav på inomhusklimatet ökar hela tiden. Nya regler och direktiv från Sverige och EU gör dessutom att kraven på ventilation som gäller bland annat energieffektivitet och ljudreduktion ökar.
Men även rotavdraget var positivt för försäljningsutvecklingen. Avdraget gav Fresh en väldig boost för 4-5 år sedan när det introducerades.
– I början var renovering ungefär som en bankomat. Om man renoverade för 100 000 kronor, fick man ut 200 000 kronor i ökat värde. När amorteringskraven skärpes klingade renoveringarna av. Många väljer att stanna hemma och renovera sin bostad istället för att åka på semester nu under coronapandemin och det är något som gynnat oss försäljningsmässigt, säger Andreas Löfstrand.
Han tror också att efterfrågan på och medvetenheten om ventilation kan öka som en följd av pandemin.
– Det finns inga studier som visar att god ventilation förhindrar corona. Däremot kan ett ökat luftflöde, så att luften omsätts mer, minska spridningen.
Materialbrist
Coronakrisen har lyft försäljningen inte bara för Fresh. Många företag inom byggvaruhandeln har ökat sin omsättning. Andreas Löfstrand menar dock att den positiva utvecklingen riskerar att vändas till det motsatta.
– Leveranskedjan har varit katastrofal och lett till komponentbrist. Det är råmaterialbrist i allmänhet på många håll i världen. Vi köper in en del elektronik från Kina, men även om Kina går bra så finns fortfarande ett stort underskott på komponenter till kretskort och motorer på världsmarknaden.
Stora prisökningar
Andreas Löfstrand är särskilt bekymrad över att de stora biltillverkarna har köpt på sig extra stora lager, vilket har gjort att marknaden i högre grad har tömts på material. För Fresh och många andra bolag är det nu en utmaning att få tag i komponenter till ett pris som gör dem fortsatt konkurrenskraftiga.
– Under de senaste månaderna har priserna på vissa råmaterial sexdubblats, så pass illa är det på marknaden.
Han pekar på att råmaterialindex för aluminium, koppar och stål har stigit runt 20 procent bara på någon månad, och han tror att de höjda material- och komponentpriserna kan leda till prishöjningar i handeln.
– De stigande priserna drabbar alla branscher. På längre sikt så fungerar det inte att vi tar de ökade inköpskostnaderna, för den marginalen finns inte. Det kan bli svårt för både företag och konsumenter, för risken är att den generella prisnivån drar iväg i rejält.
Vaccin ger hopp
Nu är vaccineringen mot Covid-19 i full gång i de flesta länder och det är hoppfullt, men Andreas Löfstrand varnar för ytterligare nedstängningar.
– Även om vi vaccinerar oss i Sverige, Norden och Europa så måste fabrikerna och råmaterialflödet börja fungera i Kina.
Särskilt bekymmersamt för Fresh är att det globalt bara finns ett fåtal leverantörer av vissa elektronikkomponenter.
– Har någon av dem problem, samtidigt som behovet går upp, då blir det ett underskott. Alla behöver komma igång och öka kapaciteten, det är det vi behöver se. Men vi ser positivt på framtiden och satsningen i de nya lokalerna i Växjö, avslutar Andreas Löfstrand.
Per Gidlund