Bauhaus har varit det starkaste varumärket sedan 2014 då Prognoscentret började mäta Brand Equity för Sveriges byggvarukedjor. I 2021 års mätning får den tyska kedjan dela tronen med Byggmax. Andra kedjor ligger efter.
– De två kedjorna i toppen har lite olika profiler. Byggmax har etablerat sig som en lågprisaktör med stark lokal närvaro, medan Bauhaus har ett mindre antal stora butiker spridda över landet. Kännedomen är hög för båda varumärkena men sett till kvalitet så ligger Bauhaus något högre enligt konsumenterna, säger Magnus Olsson, ansvarig för Prognoscentrets varumärkesmätningar.
Brand Equity mäter fyra dimensioner; kännedom, association, kvalitet och lojalitet.
Så här placerar sig de svenska byggvarukedjorna (Brand Equity-poäng inom parentes).
1. Byggmax (58)
1. Bauhaus (58)
2. XL-Bygg (49)
3. K-Rauta (48)
3. Beijer Byggmaterial (48)
4. Hornbach (42)
5. Bolist (32)
6. Woody (29)
Mätningen visar också att bland män är Byggmax det starkare varumärket medan kvinnorna föredrar Bauhaus. Byggmax har en starkare position i norra och mellersta Sverige medan Bauhaus är starkast i storstadsområdena.
Undersökningen genomförs två gånger per år mot ett representativt urval av allmänheten och omfattar hela byggbranschen, exempelvis bostäder, kök, badrum, dörrar, vvs och förvaring, och den genomförs i hela Europa.
Källa: Prognoscentret.